outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

behandling af våde fødder på turen

• Andreas O
  • Emne forfatter
  • Energisk
  • Energisk
Mere
7 år 2 dage siden #1 af Andreas O
behandling af våde fødder på turen blev oprettet af Andreas O
hej.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad i gør, for at behandle jeres fødder efter en lang dag hvor jeres fødder er blevet udsat for vand og massere af kilometer ?
Mit spørgsmål opstår mest efter jeg er begyndt at vandre med sko samt læst om andrew skurkas "bonnie´s balms".
er der nogle af jer der har erfaring med at bruge klatre salve eller andre produkter og i så fald hvilke ??

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Marlon
  • Marlon's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
7 år 2 dage siden #2 af Marlon
Besvaret af Marlon på emne behandling af våde fødder på turen
prøv at tørre fødder, strømper og sko alt hvad man kan komme til.

Have et par gå strømper og et par lejrstrømper. Lejrsko af en art er også en god ide at have med, netop for at kunne tørre turskoene.

Især midt på dagen når solen står på, er det bare med at få smidt sko og strømper ved spisepauser. Det tører faktisk ret hurtigt.

• stokrenden
  • stokrenden's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
7 år 2 dage siden - 7 år 2 dage siden #3 af stokrenden
Besvaret af stokrenden på emne behandling af våde fødder på turen
Jeg har hørt at Maizenamel skulle virke udmærket. Jeg ved bare ikke om jeg ville have det godt med at smøre majsmel på fødderne :lol:

b
Sidste redigering: 7 år 2 dage siden ved stokrenden.

• NOB
  • NOB's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
7 år 2 dage siden #4 af NOB
Besvaret af NOB på emne behandling af våde fødder på turen
Du kan gå i Matas og købe noget lignende.

Ænder har altid våde fødder. For mig er det vigtigt, at kunne tage tørre strømperpå til om natten. Så hav et par decideret sovesokker med dig, der ligger i din sovepose, og holder sig tørre.

Jeg har til vinterbrug et par Sealskinz vandtætte sokker, som jeg kan bruge om aftenen i våde sko. Andre tidspunkter om året har jeg 2 vandre strømper med og tørrer det ene par i løbet af dagen, hvis jeg forventer meget vand, har jeg tre par med, og det ene er nat sokker.

Dine fødder kan være helt rynkede om aftenen, men er ok næste morgen, når du tager våde sokker og sko på til en ny dag, det er kun klamt lige når man tager det våde på.

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv

• Andreas O
  • Emne forfatter
  • Energisk
  • Energisk
Mere
7 år 2 dage siden #5 af Andreas O
Besvaret af Andreas O på emne behandling af våde fødder på turen
jeg har også selv brugt princippet med 2 strømper til dags brug 1 til natbrug - og selvfølgelig biosæbe til min tur på kust til kust på mandag.
jeg har også fundet noget foot powder fra care plus frem fra skabet som jeg aldrig har fået brugt men som måske også ville være fyldest gørende, men det kunne måske tænkes at det minder om majsmelen ... :P

jeg har også tænkt på tursko men jeg synes ikke at jeg vil ofre vægten på dem.

• Naturbob
  • Gæst
  • Gæst
7 år 2 dage siden #6 af Naturbob
Besvaret af Naturbob på emne behandling af våde fødder på turen
Betyder masser af vand, at du vader gennem vand med støvler på?

Som Marlon skriver, kan jeg også kun anbefale at tage støvler og sokker af ved pauserne. Vandrer du i "rigtige" sokker (ikke bomuld) tørrer de hurtigt. Er støvlerne blevet meget våde kan du hænge dem et sted med sålen opad.

Og ellers gælder det bare om at få fødderne lufttørret. Jeg vil fraråde at smøre fødderne med noget under vandreturen, eller pudre med et eller andet. Fødderne skal være helt tørre, og ikke fedtede af noget, og pudder vil sætte sig i klumper.

Det gælder også om at forebygge. Man kan i månederne op til en vandretur sørge for ekstra pleje af fødderne ved evt. hver aften at smøre dem grundigt ind i en god creme. Jeg bruger en ganske almindelig Nivea-creme. Så bliver huden god og smidig, og holder til mere.

Et par crocs som lejrsko er altså super, og så vejer de jo ganske lidt. Crocs kan også bruges til vad, så man undgår at få våde støvler.

• OleHjarsen
  • OleHjarsen's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
7 år 2 dage siden #7 af OleHjarsen
Besvaret af OleHjarsen på emne behandling af våde fødder på turen
:) "Ænder har altid våde fødder" NOB,for fan da......!! :silly:
Har du aldrig lagt mærke til hvordan de går ? :)

Nå,men jeg har det altså også bedst med tørre fødder,og gør heller ikke noget ud af at pleje dem på tur.
Så kan du passe og pleje dem i tiden op til en tur ,som Naturbob er inde på .

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
7 år 2 dage siden #8 af Terje

• Marlon
  • Marlon's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
7 år 2 dage siden - 7 år 2 dage siden #9 af Marlon
Besvaret af Marlon på emne behandling af våde fødder på turen
@Terje. Vil du samtidig vise et billede af hvordan dine fødder havde det efter at gå fjaderlatt i fjeldet i bare 3 dage :woohoo: ?
Sidste redigering: 7 år 2 dage siden ved Marlon.

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
7 år 2 dage siden - 7 år 2 dage siden #10 af Terje
Besvaret af Terje på emne behandling af våde fødder på turen

Marlon skrev: @Terje. Vil du samtidig vise et billede af hvordan dine fødder havde det efter at gå fjaderlatt i fjeldet i bare 3 dage :woohoo: ?

??

Hvis det skal give en mening, må jeg sammenligne med andre gange jeg har gået i fjeldet.

Sidst var i 2006, hvor det var hedebølge. Jeg gik i læder-fjeldstøvler og svedte bravt om fødderne. Måtte vaske strømper. Der skriver jeg i min dagbog på 2. dagen: "Neglen på højre fods midter-tå er belastet og sover". På 5.dagen, efter et højt pas, skriver jeg, at "højre knæ er hævet, højre ankel har det heller ikke godt". Fik belastet neglene på midtertåen på begge fødder - der gik år før det var i orden igen ca.

På min første fjeldtur gik vi om kap med 2 andre danskere - der havde jeg en blommestor vabel under begge fødder efter 8 km. Pga. varme støvler, som gav fugtige strømper, og så vabler.

Har også på senere ture fået vabler - på mig typisk under min for-fod.

I år, i trailrunners, gik jeg uden strømper i skoene over 2 perioder (det var samme strækning, hvor du gik i cloggs (?)). Jeg gik desværre også uden strømper, som forsøg, videre frem til vores lejr ved broerne.

Og det gav hudafskrabninger på begge fødder. Dumt forsøg, men nok ikke mine sko´s skyld eller mit foregående link´s skyld.

Og jeg synes stadig, at der er mange fordele ved at gå let i vandresko.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 7 år 2 dage siden ved Terje.

• trold
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 1 dag siden #11 af trold
Besvaret af trold på emne behandling af våde fødder på turen
To par uld sokker, inderst tynde. Tag sokkerne og sålerne ud og af i frokkostpausen og tør dem om muligt hvis de er klamme. Lad fødderne få luft til at tørre helt om muligt. Gør det samme efter dagens vandring. Smør fødderne efter vask om aftenen og tjek at neglene er klippet lige over og ikke har skarpe kanter i siderne. Et luksus fif: en lille hårtørre i størrelse som en æske husholdnings tændstikker tørrer våde støvler og såler på 8- 10 min :)

Trold ;)

• Andreas O
  • Emne forfatter
  • Energisk
  • Energisk
Mere
7 år 1 dag siden #12 af Andreas O
Besvaret af Andreas O på emne behandling af våde fødder på turen
mine strømper er af merino uld og silke og bestemt (!) ikke af bomuld ! ;)

jeg bruger trail runner sko og ikke støvler på turen så tørre tiden er ikke helt så lang. men mit dilemma løb i at turen har en vis længde og så vil jeg ikke risikere at mine fødder er smadret efter 4 dage på sporet.
jeg har ikke tidligere haft specielle problemer med vabler men jeg kan forstille mig at det kunne opstå i løbet af denne tur.

som jeg kan læse er der altså ikke mange af jer der plejer jeres fødder under turen men kun op til !
det er i hvert fald værd at skrive bag øret.

Tid til at oprette siden: 0.159 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.