outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

• Ingen indlæg at vise.

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

Billig gryde/kop

• danboron
  • Emne forfatter
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 8 måneder siden #1 af danboron
Billig gryde/kop blev oprettet af danboron
PingHansen

Jeg fik en Foster dåse af min søn. :sick:

Nu mangler jeg bare en kant-ring til den, som intenseangler viser.

Hvad brugte du???

Den med fodbold... Nemlig ;)

venligst
  • danboron
  • Emne forfatter
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 8 måneder siden #2 af danboron
Besvaret af danboron på emne Billig gryde/kop
PingHansen

Ok, så, ja hver ting til sin tid. Men tak for svaret. Så susede jeg i Netto og kiggede, og købte en trepak dåsemajs. Heldigt at jeg elsker majs :)
Diameter, ikke på, men lige under kanten, er 6,55cm

Men ak. Den sidder egentlig fint, men kan sagtens tages af.
Men den er da meget bedre end ingenting, til at starte med. :unsure:

Næste gang må jeg tage skydelæren med i byen, og prøve at finde noget, der er 3-5 tiendedele større. Ca. 6,58-6,62

Iørigt opdagede jeg, at min 500ml Foster-dåse er stål.!
Hm, jeg troede de var alu. :dry:

Med venlig hilsen
  • JK
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
7 år 8 måneder siden #3 af JK
Besvaret af JK på emne Billig gryde/kop
Dåserne i stål, er behandlet indvendigt med en emalje som brænder, hvis den kommer over ild - det er nok ikke så sundt :S

• agge
  • agge's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
7 år 8 måneder siden #4 af agge
Besvaret af agge på emne Billig gryde/kop

hej
Følgende bruger(e) sagde tak: danboron
  • danboron
  • Emne forfatter
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 7 måneder siden #5 af danboron
Ping Hansen

Takker for svaret, det blir løsning 4, ned og lede efter en anden dåse til ringen.
  • danboron
  • Emne forfatter
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 7 måneder siden #6 af danboron

Jk skrev

Dåserne i stål, er behandlet indvendigt med en emalje som brænder, hvis den kommer over ild - det er nok ikke så sundt

DET var rart at vide, tak skal du ha. Ved du mere om hvilke alu-dåser, der så er bedst at bruge til det.?

Nysgerrig hilsen
  • JK
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
7 år 7 måneder siden - 7 år 7 måneder siden #7 af JK
Besvaret af JK på emne Billig gryde/kop

danboron skrev:

Jk skrev

Dåserne i stål, er behandlet indvendigt med en emalje som brænder, hvis den kommer over ild - det er nok ikke så sundt

DET var rart at vide, tak skal du ha. Ved du mere om hvilke alu-dåser, der så er bedst at bruge til det.?

Nysgerrig hilsen

Jeg har prøvet at arbejde lidt på en Faxe 1l dåse fra Netto. Da jeg prøvede at brænde den indvendigt med en gasbrænder - for at se om den var behandler - brændte det som plastik. Stål vil jo, som bekendt, ruste hvis ikke det er behandlet.
Jeg ved ikke om dette også gælder nogle alu. dåser, hvis man varmer dem med en brænder, brænder de ikke på samme måde, som Faxeén gjorde - men jeg tror nu at jeg holder mig til titanium og lader det koste de 300kr ekstra... lidt ærgerligt, for en hjemmelavet gryde kunne nu være sjov B)

Sidste redigering: 7 år 7 måneder siden ved JK.
  • AWaarst
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
7 år 7 måneder siden #8 af AWaarst
Besvaret af AWaarst på emne Billig gryde/kop
Jeg har ligesom Ping opdaget Carlsbergs 1 liters dåser fornyligt. Jeg har fået lavet mig 3 gryder i størrelserne 500, 700 & 900 ml og de funger skide godt.
Jeg har brugt en kant ring fra John West dåse tun og den sidder ihvertfald fast! Ikke brug for noget JB her ;)

Nu arbejder jeg så lidt på at lave et låg og håndtag til gryderne, samt styrke grydernes holdbarhed. Som det er nu er de lige lidt for skrøbelige til at jeg ville mase dem alt for voldsomt ned i en tæt pakket rygsæk!

• AWaarst
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
7 år 7 måneder siden #9 af AWaarst
Besvaret af AWaarst på emne Billig gryde/kop

PingHansen skrev: Hvor køber man dem?

Jeg fandt mine på tilbud i Føtex (3 for 20,-) og det smarte ved dem er at de er med en top hvor man ikke skal bruge dåseåbner, så man ikke skal bruge tid på slibe kanterne ned.

PingHansen skrev: Ja, det er ulempen ved dem. De fleste putter dem inden i noget andet, fordi det er prisen, og kun i begrænset omfang vægten, der er det primære. Der er også en del der kommer en ring omkring af enten glasfiber eller silikonegummi, og så bruger dem som letvægts drikkekrus.

Ja jeg har også tænkt mig at finde sådan noget glasfiber tape, men har indtilvidere kun kunne finde det på nettet og synes at det er lidt dyrt at jeg skal betale 50% af inkøbsprisen i forsendelse så går og kigger lidt her i København =D

• danboron
  • Emne forfatter
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 7 måneder siden #10 af danboron
Lakkeret Alu eller Stål. Jeg søgte lidt på emnet.

I USA er det blevet et emne, da folk blev klar over, at lakken indeholder hormoner. bpa, bisfenol A.
" Alle metalbeholdere til fødevarer og drikke, er lakkeret med en epoxylak, hvor hovedbestanddelen er polycarbonat, det, som bruges til alle plastflasker, og drikkedunke, og indeholder bpa"
( EN ENKELT producent, brugte lak fra træers harpiks, istedet.)

I Frankrig forbød man i 2011 enhver brug af stoffer med bpa, til fødevarerer.

Man kan så læse om den, eller den, dåse, som indeholder MINDRE, end andre, tilsyneladende via en TYNDERE lakering.

Men ud over det faktum, at intens brug, vil give højere bpa indhold i kroppen, er ingen helt sikre på hvad der sker, når man koger vand i sin øldåsemugg.

MEN MAN KAN JO BARE FJERNE LAKKEN, med sandpapir, eller lignende, eller brænde den væk.!!!

Ja, men nogen har hørt at madvarer og metal, ikke er en god ide. Alu er giftigt, og stål kan indeholde nikkel.

Så læste jeg om DET.
Alu ER giftigt i store koncentrationer. Der er dog aldrig ført bevis for at alugryder skader helbredet, selvom alle gryder i barndomshjemmet var af alu.

Kommentar. En alugryde, som er anodiseret, eller eloxeret, er netop behandlet sådan, for at isolere alu fra maden, så man garanteret ikke bliver udsat for alu,
bare for en sikkerheds skyld.

Ok, hvad med stål, så. Ja, jern er jo sundt, men nikkel kan give allergi. Men ikke via stål gryder, eller mugger. Husk, at rigtigt køkkengrej, er lavet rustfrit med nikkelindhold.

Konklusion: Der er ikke beviser for at lakken i dåser skulle være giftige at koge vand i, udover det hormonindhold, som man også møder, når man drikker kildevand på plasflaske, sodavand på dåse, eller lignende. Eller endnu værre, spiser dåsemad.

Ønsker man at undgå dette helt, fjerner man bare lakken.

Jamen, stål vil jo ruste. Ja, med tiden. Og så smider man muggen væk, og køber en ny øl.

Men, som med alle støbejerns-gryder, kan man behandle jernet, med spiseolie på indersiden, hvorefter man sætter gryden over varmen, til olien er blevet brunet, hvilket danner en beskyttende hinde, som hindrer rust, og metalsmag.!!!

Min mormor lærte mig dette. Det var engang almen viden.

DET var hvad jeg lige kunne finde om lak i dåser.

PS. Ved nogen, om det er en vandrehistorie, at alkohol i alu-dunke, danner giftig blåsyre, altså cyanid, som giver en dejlig mandelsmag?

Med nysgerrig hilsen
  • Terræntrolden
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
7 år 7 måneder siden - 7 år 7 måneder siden #11 af Terræntrolden
Besvaret af Terræntrolden på emne Billig gryde/kop

Fandt denne video der skulle gøre en dåse knap så "følsom" Lige hvordan han har gjord melder historien ikke noget om.

Sidste redigering: 7 år 7 måneder siden ved Terræntrolden.
  • danboron
  • Emne forfatter
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 7 måneder siden - 7 år 7 måneder siden #12 af danboron
PingHansen

Cool, at John West laver et tun-sæt, der passer til øldåser, så man bedre kan drikke.! :whistle:
:lol:

Kelberg, øøh, hvilken video? :blink:

Edit: Nåh, DER var du hurtig, takker.!! :)
Sidste redigering: 7 år 7 måneder siden ved danboron. Begrundelse: Video
Tid til at oprette siden: 0.094 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bornholmtour logo friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter rabat i bushcraftbutikken leave no trace proud partner 2020

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.