outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Sverige på langs.

• Terje
  • Terje's profilbillede Emne forfatter
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
3 år 6 måneder siden - 3 år 6 måneder siden #1 af Terje
Sverige på langs. blev oprettet af Terje
En gut dropper jobbet og vandrer fra det sydlige Sverige til Treriksröset i Nord. Lang blog. Med god humor og flotte billeder.

klik her

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 3 år 6 måneder siden ved Terje.
Følgende bruger(e) sagde tak: Milho, Georas, Morten J

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

• Terje
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
3 år 6 måneder siden #2 af Terje
Besvaret af Terje på emne Sverige på langs.
Det er en lang blog, med næsten daglige opdateringer.

En Sverigesvandring fra Smygehuk på Sveriges sydligste spids, til Treriksröset helt i Sveriges nordspids, hvor Sverige støder sammen med Norge og Finland.

Turen tog fra 22/4 - 31/8 2015, og de eneste motorer involveret, var ved krydsning af søer på Kungsleden (hvor der ikke var rod-led = ro selv over)

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Island
Mere
3 år 6 måneder siden #3 af Milho
Besvaret af Milho på emne Sverige på langs.
Det er jo et sjovt "fænomen" der også er en debat værd. Jeg kender lige nu tre der går og planlægger sammen form for tur, dog alle på vandreture på et år eller mere.

Er det en nyere trend eller har det altid været sådan at folk rejser sig fra skrivebordet og går - væk fra samfundet?

Vh Christian

• Otto
  • Otto's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
3 år 6 måneder siden #4 af Otto
Besvaret af Otto på emne Sverige på langs.
Ja det er jo koselig at man har slike mål å sette seg for lengere turer. I Norge har vi i lang tid hatt mange som går Norge På Langs,(NPL) både på sommertur og vintertur med ski.

Det burde jo også være mulig å gå Danmark på langs, i alle fall som sommertur. Man kan jo også padle rundt hele Danmark. Flere stykker har jo padlet NPL, fra svenskegrensen helt til russegrensen.
Otto

Man skal ikke i alle gjestebud fare, og ikke til alle skjettord svare.
Følgende bruger(e) sagde tak: Morten J

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
3 år 6 måneder siden #5 af Milho
Og så sent som for 2 dage siden var der en der spurgte her i forummet om netop vandretur Danmark rundt: www.outsite.org/forum/vandring/4349-inspiration-soges#23500

Vh Christian

• Morten J
  • Morten J's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
3 år 6 måneder siden #6 af Morten J
Besvaret af Morten J på emne Sverige på langs.
Tusind tak for dit indlæg. Rigtig spændende læsning, som forhåbentligt er et udtryk for en bølge af first movers. Det at nuturens helt basale værdier finder indpas i flere menneskers liv, f,eks under vandring, er en længsel som forhåbentlig flere finder glæden i. Om dette langdistance fænomen er voksene ved jeg ikke, men jeg oplever i stigende grad henvændelser fra børne fanilier som vil prøve noget nyt. De giver udtryk for at være efterladt med en tom følelse, når sommerens pool espapader har udspillet sig efter endt ferie. Forleden da jeg var til gymnastik med min treårige søn, spurgte en forælder.. "Jamen går i så bare på fjeldet.. Fisker.. Okay". Som om mange har glemt hvad vi kom fra. Vi er venner med en norsk småbørnsfamilie, og for dem er aktiv ferie/friluftsliv en helt naturlig brik i et barns opvækts. Jeg tænker, hvis mange forældre herhjemme har det modsatte syn, hvordan bliver næste generation så. Vi oplever tit at folk undrer sig over vores fjeld ture/shelterture med ungerne. Men samtidig finder det interessant.. For det ikke skal være løgn, var 2015 et officielt friluftsår i Norge. Alle stortingspolitikere skulle minimum have en overnatning på fjeldheimen. Allemandsretten er sågar indstillet til at skulle indgå i grundloven.. Ku vi da bare vågne lidt op i Danmark:-)

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
3 år 6 måneder siden - 3 år 6 måneder siden #7 af Milho
Familieferier handler vel om at være sammen. Jeg har været på mange charterferier i Grækenland som barn (og voksen) og man kan med rette sige: "Ligger I så bare der i vandkanten... Spiser... Okay". Men hold kæft det er godt at ligge i vandkanten :lol: Massage, kolde meloner, cocktails osv. og man behøver ikke engang forlade liggestolen - man skal bare finde de der Euros frem!

Any way, min pointe er at jeg ikke tror at forskellig eller samme ferieform er nogen løsning. Børn har en tendens til at ville det modsatte end forældrene når de bliver voksne. "Jeg blev slæbt rundt på Danmarks campingpladser! Det gider jeg sgu ikke mere".

Jeg tror heller ikke at aktiv ferie på Club La Santa, hvor undskyldningen er at drengene jo elsker fodbold og finde gode venner, for så kan mor få sine løbeture under kyndig vejledning af den solbrændte instruktør #olieindsmurt og far kan spille tennis samt savle når han går forbi akvariet med lækre kvinder der styrketræner #hvorblevdebolleraf

MEN som med så meget andet er det den hårfine grænse med at være sammen og give plads. Om det så er på kanoturen eller tømmerflåde på Klarälven, i Disneyland eller Legoland, til sydens palmer eller Thailands strande.
Vær sammen uden at skulle påtvinge nogen noget. "Ingen mobiltelefoner! Vi er på ferie!" - jamen hvad hvis nu far synes at det er hyggeligt lige at følge med i sportsresultaterne eller ungerne gerne lige vil spille en times tid? Mor sniger sig alligevel på Facebook og undskylder det jo med at hun jo også skal have ferie, nu når hun har underholdt familien med påtvunget ferieform hele dagen #hvorgodtgårdetligemedkvindensomfamiliensoverhoved

Det er jo hyggen og hinanden vi har glemt. Vær da sammen på hinandens præmisser og så er det for børnene sikkert ligegyldigt om det er i fjeldet eller på Borneo.
Hvis det nu var sådan, så behøvede folket jo ikke gøre "oprør" mod det hele og gå på eventyr - men det er da sikkert også sundt :D

Vh Christian
Bilag:
Sidste redigering: 3 år 6 måneder siden ved Milho.
Følgende bruger(e) sagde tak: Gurli, Georas

• Terje
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
3 år 6 måneder siden - 3 år 6 måneder siden #8 af Terje
Besvaret af Terje på emne Sverige på langs.
Smag og behag er jo forskellig. Hvad angår ferier og alt andet her i livet.

Tror dog ikke vores planet kan holde til, at alle skal fragtes rundt i fly mange gange om året, og smovse/ fylde sig med »all inclusive«.

Ligesom løb er blevet populært, er der åbenbart også en trend, hvor flere vil vandre - derfor bliver der flere friluftsbutikker.

Jeg ved ikke om der er flere, der rykker på »tilbage til naturen« og selvforsyning - det er jo lidt hippieagtigt, bl.a. inspireret af Thoreau. Og er en bevægelse, som har eksisteret en del år.

Milho skriver, at børnene vil det modsatte af det, de oplever som små. Jeg tror ikke det er rigtigt - det kan godt være, at de gør oprør, og vil noget andet et stykke tid, men rigtig mange »vender tilbage«, og ender med at gøre/ nyde at gøre som deres forældre.

For mig tilbyder ture i naturen ro, tid til at kede sig og tænke, og at kunne klare sig med lidt, passe på det man har med, og tilpasse sig vind og vejr. Det synes jeg er vigtige ting (også) at lære sine børn.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 3 år 6 måneder siden ved Terje. Begrundelse: slåfjel

Tid til at oprette siden: 0.096 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat      

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.