outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Dokumentarer, film, udsendelser

• Kenn
  • Kenn's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
5 år 4 måneder siden #109 af Kenn
Besvaret af Kenn på emne Dokumentarer, film, udsendelser

LHL skrev: Helt enig, det er god underholdning, og meget mere jordnært end lignende udsendelser med Bear Grylls eller Les Stroud (som totalt mangler yndige kvindelige tv-værter :)

Ja hun er godt nok sød :P

Men jeg synes egentlig det er skægt at jo mere realistisk og jordnært TV bliver, jo mere kritiske opfatter jeg at folk bliver. Som her hvor der nævnes redningsveste og en snak om hoftebælter :)

Alt imens Bear Grylls tager så mange risici, at folk måske har opgivet det som fiktion? Måske vil listen blive alt for lang, hvis nogen skulle finde på at kommentere hans udsendelser. Han er jo ude på usikre tømmerflåder uden redningsvest ;)

Jeg synes nok mest det må være hårdt både at være under tidspres og samtidig vade/svømme over 3 gange, hvor de to er gangene er for at hente kameraet ;) Hvad der mest imponerer mig er hans evne til at være underholdende helt alene med et kamera ;)

/Kenn

/Kenn

Det er bedre at gøre det mulige, end at drømme om det man aldrig gør :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Holck
  • Holck's profilbillede
  • Energisk
  • Energisk
  • Fjeldvandring, havkajak, kano, klatring, telemark, langrend m.m. Udd. havkajakinstruktør 1 i DGi samt kanoinstruktør i Kanosamrådet
Mere
5 år 4 måneder siden #110 af Holck
Besvaret af Holck på emne Dokumentarer, film, udsendelser
Siden hvornår er det blevet snyd at have to underlag med? Man bestemmer da lige præcis hvor meget man har lyst til at slæbe med, og Monsen er da ikke ligefrem kendt for at bære let.

Må også medgive at jeg nu altid har praktiseret at vade med både bryst og hoftebælte spændt op, falder man på ryggen i vandet og kan ikke få spændt remmene op, kan det potentielt godt blive farligt.
Men f.eks. så skriver Claes Grundsten i sin bog Fjällboken at det er meget situationsbestemt og at have hoftebæltet spændt giver bedre balance med tung sæk, så der er argumenter både for og imod.
Dog syntes jeg at både i Monsens vadning og i Trond Strømdahls oplæring af Anne Rimmen begår de en fejl. Under vadning i strømmende vand er det en god ide at gå med fronten imod strømmen, så bliver balancen noget bedre, og bruger man en gren eller vandrestav som tredje ben, så har man meget bedre balance. Denne teknik er i hvertfald meget brugbar og beskrevet i både Claes Grundstens Fjällboken og Lars Fälts bog Friluftsliv.

Og så kunne Monsen godt trænge til at få pudset kanoteknikken lidt af og f.eks. lære et simpelt j-tag, så han ikke hele tiden skal skifte side....

Men det er nu stadig rigtig godt tv!

"Friluftsliv er det rike liv med enkle midler" Arne Næss, miljøfilosof
Følgende bruger(e) sagde tak: Kenn

• Georas
  • Georas's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 år 4 måneder siden #111 af Georas
Besvaret af Georas på emne Dokumentarer, film, udsendelser
Er også glad for den lidt rå og ikke alt for pædagogiske form. Derfor kan man jo godt komme med kommentarer om hvad man selv ville have gjort o.s.v.

Jeg går ud fra at den præmis NRK har sat op også holder; altså at han ER alene i fire-fem dage, og at han ikke får hjælp undervejs, ud over et par satellittelefon samtaler.

Hvis man skal være krakilsk (og det skal vi jo her på sitet ;) ) har jeg umiddelbart tre kommentarer:

1. Program to sælges som ”fem dage på tre stykker knækbrød”. Det burde måske snarere kaldes ”et døgn på tre knækbrød og fem fisk, derefter masser af mad”, da han får en hel kuffert fuld af fersk brød, smør, kaffe o.s.v. udleveret på post et.

2. Programværten Anne Rimmen skal lære at vade en elv af Lars Monsens ven. Her burde det pædagogiske komme ind. A: Hun vader med siden til strømmen, ikke med front lidt mod strømmen som man bør. B: Hun vader et bredt sted, fint nok, men umiddelbart opstrøms et sted med glatte sten hun kan vælte ned og slå sig på, måske heller ikke så smart, da man nedstrøms bør have lidt plads og manøvrere på hvis noget går galt. C: Hun vader uden vandrestav, kæp eller andet hjælpemiddel der kan give sammenlagt tre punkter at støtte på, således at hun lettere kan holde balancen. Lars Monsens ven har lidt for travlt med at smile til Anne Rimmen(forståeligt nok..), og giver ingen undervisning. Det er jo NRK´s valg, men her burde de måske have tænkt anderledes…

3. Ikke en decideret fejl, men Lars Monsen forlader på et tidspunkt sin rygsæk for at gå frem og rekognisere en stejl nedgang fra fjeldet. Det skal man jo sommetider, men jeg ville dog aldrig gå ret langt fra min rygsæk på vej nedad en stejl fjeldside, slet ikke på en solovandretur. Selv med en kompaskurs kan det være endog rigtig svært at finde sin rygsæk igen blandt de mange mere eller mindre ens fjeldsten (taler af erfaring her :blush: )

Slut med sure opstød – det er et fedt program, og jeg glæder mig til næste lørdag!

De bedste hilsner
Rasmus

• LHL
  • LHL's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 år 4 måneder siden #112 af LHL
Besvaret af LHL på emne Dokumentarer, film, udsendelser

Otto skrev: . . .
Dette med redningsvest var kommentert på Fjellforum også, men noen der mente at han hadde en oppblåbar flytevest under jakka. . .

Der lå en redningsvest halv gemt under sædet i kanoen, man når lige at se det da han kommer hen til kanoen - helt enig i at det ville være pædagogisk hvis den var synlig, men at han har den på under skaljakken er mere realistisk. Jeg bærer også altid redningsvesten tæt på kroppen, og under skaljakken.

Og helt enig i det upædagogiske i at Anne lærer at vade uden stav, det er tåbeligt - især når det gentagne gange pointeres at stenene er sæbeglatte.

Men et kanon program og jeg glæder mig allerede til 3. episode på lørdag :)

mvh Lars

• stokrenden
  • stokrenden's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 4 måneder siden #113 af stokrenden
Besvaret af stokrenden på emne Dokumentarer, film, udsendelser
Lovgivningen i Norge er vel lige som i DK så han skal have en redningsvest med, men om det er påbudt at bære den på kroppen i Norge ved jeg ikke, men det er det jo ikke i DK.

b

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
5 år 4 måneder siden #114 af Terje
Besvaret af Terje på emne Dokumentarer, film, udsendelser

Georas skrev: 1. Program to sælges som ”fem dage på tre stykker knækbrød”. Det burde måske snarere kaldes ”et døgn på tre knækbrød og fem fisk, derefter masser af mad”, da han får en hel kuffert fuld af fersk brød, smør, kaffe o.s.v. udleveret på post et.

Rigtigt - falsk markedsføring.

I program 1 skal han lige ud at svømme i koldt vand - får ham måske til at bekynre sig om turens videre forløb.

I program 2 åbner han rygsækken, 3 stykker knæk - får ham måske til at bekynre sig om turens videre forløb.

Altså programsatte, psykologiske benspænd.

Til gengæld synes jeg begge ruter, vi hidtil har set, har været rimelig udfordrende, stejlt, og en del "ur", blokmark og stenaffald på dele af ruten. Ikke snyd.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

• Kenn
  • Kenn's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
5 år 4 måneder siden #115 af Kenn

Terje skrev:
I program 1 skal han lige ud at svømme i koldt vand - får ham måske til at bekynre sig om turens videre forløb.

I program 2 åbner han rygsækken, 3 stykker knæk - får ham måske til at bekynre sig om turens videre forløb.

Altså programsatte, psykologiske benspænd.

Til gengæld synes jeg begge ruter, vi hidtil har set, har været rimelig udfordrende, stejlt, og en del "ur", blokmark og stenaffald på dele af ruten. Ikke snyd.

Helt rigtigt set Terje...har selv været på overlevelses kursus i mine yngre dage, og det har enormt psykologisk betydning, ikke at have mad i rygsækken, ikke at have et sikkerhedsnet og bare få krummer af nogen, når man egentlig er meget sulten og træt.

Det er ikke mange der har prøvet det, men det mønstre meget af en person, at bibeholde optimismen og gå på modet, i en sådan situation.

Omvendt bliver man også nærmest høj, når man så endelig får mad og får nærmest flere kræfter, end hvis man havde haft mad hele vejen.

Så med min baggrund, kan jeg sagtens forstå det psykologiske benspænd, Monsen får til at starte med og jeg følte med ham, for jeg har prøvet det på egen krop :)

/Kenn

/Kenn

• Kenn
  • Kenn's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
5 år 4 måneder siden - 5 år 4 måneder siden #116 af Kenn

Ljunggren skrev: Det med at få mad eller ikke mad er jo individuelt. Flere, der har været på tur med mig, vil vide, at jeg sagtens kan gå uden mad i op til 3 dage og at jeg ofte springer måltider over under ture.
For nogle af os betyder det ikke at få mad i nogle dage ikke det store, men for andre har det stor betydning.
Det værste ved kun at have 3 stykker knækbrød til 3 dage er, at man er nødsaget til at smide dem væk idet det er letter helt at undvære mad end blot at få så lidt.
Set ud fra min egen erfaring vil jeg mene at Monsen er så erfaren og garvet at han bare kaster sig ud u det hele vel vidende at han sagtens kan klare både sult og koldt vand - selvom han sikkert helst vil være foruden de oplevelser :)

Du går alligevel så langsomt, at du knapt er over hvilestofskifte :P

Jeg havde nok spist alle tre knækbrød til morgenmad dagen efter...for at have kulhydrater til at komme i gang, efter et stykke tid går kroppen alligevel i fedtforbrænding og om aftenen har kroppen mest brug for genopbygnings mad såsom proteiner til søvnfasen. Derfor havde jeg nok også spist de fangede fisk til aften, inden jeg sov. Men vi er alle forskellige.

Men forskellen er nok også at han gik en del højdemeter uden kulhydrater, det er langt hårdere. På overlevelses kurset gik jeg 40 km strandvandring, efter at have fået en lille rødspætte, og før det prøvet forskellige test, med hop fra høje steder og problemløsning i et døgn, på en kop te med sukker og jeg ved hvor dybt jeg måtte grave, for at holde tempoet og humøret højt. Efter næsten to hårde døgn, på en kop te med sukker og en lille fladfisk, var mit valg en bakke leverpostej, rugbrød og 2 liter kærnemælk, for de dengang 30 kr. vi fik til mad :) Det smagte himmelsk :cheer:

Ikke at forglemme at Monsen havde kæmpet et par år med Borreliose og sygdom inden disse programmer.

/Kenn

Sidste redigering: 5 år 4 måneder siden ved Kenn. Begrundelse: Tilføjet borreliose

• Kenn
  • Kenn's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
5 år 4 måneder siden #117 af Kenn

Ljunggren skrev: Det er måske netop fordi jeg økonomiserer med energien at jeg kan nøjes med så lidt mad som jeg faktisk spiser på turene og alligevel veje det samme efter turen som før turen, og jeg har heller ikke så meget ekstra vægt at slæbe på med mine kun 72 kg.

Good comeback :)

Ljunggren skrev: Men nu skal vi ikke tale om mig! Det var blot et forsøg på at illustrere at alle ikke opfatter det at gå uden mad som noget specielt så længe det ikke handler om flere dage.

Helt enig, jeg faster jo selv to gange 24 timer om ugen og i alt 36 timer med kun grøntsager (broccoli, rosenkål eller blomkål) og kød. Efter en måneds tilvænning er det faktisk forbavsende nemt at undvære stivelse og sukker og jeg overvejer faktisk at fjerne en del af de simple kulhydrater og sukker fra min fjeldtur, for jeg er ikke sikker på de gavner i længden. Det er som energidrik...et hurtigt boost også et crash senere.

/Kenn

• Skotte
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 år 4 måneder siden #118 af Skotte
Besvaret af Skotte på emne Dokumentarer, film, udsendelser
1000 Ultimate adventures ( Lonely planet) !
Da jeg kun havde set titlen, regnede jeg med at det drejede sig om extremsport. Det gør det ikke (mest).
Der er garanteret ideer for enhver, så forskelligartede, at eksempler ville give et alt for indskrænket indtryk af bogen, at jeg vil afstå fra det. Tag den i hånden hos boghandleren eller på biblioteket og jeg vil love at du straks for gode ideer.
Skotte

• SebastianAndersen
  • SebastianAndersen's profilbillede Emne forfatter
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 4 måneder siden #119 af SebastianAndersen
Besvaret af SebastianAndersen på emne Dokumentarer, film, udsendelser
Nu husker i vel og følge med i Monsen på Villspor? Episode 3 og 4 er ude :)

• Kenn
  • Kenn's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
5 år 4 måneder siden #120 af Kenn
Jeg har set begge...men synes 4eren var en smule skuffende, mest fordi det ikke var "rigtig" vildmark og et underligt utæt telt?

3eren var til gengæld ret god :)

/Kenn

/Kenn

Tid til at oprette siden: 0.111 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.