outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Hvem er online

Vi har 345 gæster og 8 medlemmer online

Log på / af

Kebnekaise smelter!

• Georas
  • Georas's profilbillede Emne forfatter
  • Outsite+ medlem
  • Outsite+ medlem
Mere
2 måneder 2 uger siden #1 af Georas
Kebnekaise smelter! blev oprettet af Georas
Kære fjeldvandrer

Hvis du skal på Sveriges højeste punkt, er det lige blevet en anelse mere besværligt. Meget tyder nemlig på, at Nordtoppen nu er højere end Sydtoppen:

nyheder.tv2.dk/udland/2018-08-02-sveriges-hojeste-punkt-er-ved-at-smelte-vaek

Jeg kommer lige fra Lapland selv, min varmeste fjeldtur nogensinde😅

De bedste hilsner
Rasmus

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

• Gurli
  • Gurli's profilbillede
  • Væk
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
2 måneder 2 uger siden #2 af Gurli
Besvaret af Gurli på emne Kebnekaise smelter!
Det har jo været forudset i mange år, men skræmmende at det pludselig går så hurtigt.
Jeg må nok indse at jeg aldrig kommer til at stå på toppen af Sverige 🏔

Gurli.

• Georas
  • Outsite+ medlem
  • Outsite+ medlem
Mere
2 måneder 2 uger siden #3 af Georas
Besvaret af Georas på emne Kebnekaise smelter!
Hej igen, Jer der er interesserede i Kebnekaise og afsmeltning

Det var lidt interessant at skrive dette indlæg om Kebnekaise. Kort efter blev jeg kontaktet af Christian her fra Outsite, og fredag aften fik jeg lov at fortælle lidt mere om toppen på TV2 News - sjovt:)

De bedste hilsner
Rasmus
Følgende bruger(e) sagde tak: Milho, Pihlen

Mere
2 måneder 2 uger siden #4 af thojen
Besvaret af thojen på emne Kebnekaise smelter!
Hej Rasmus,

Fint indslag. Jeg er selv en af dem der kan huske dengang sydtoppen var 2117 m og også gik over kammen dengang, så det er spændende (og også lidt trist) at se topgletcheren helt uden sne på toppen på nuværende tidspunkt. Hvad gør dem der går Vestre eller Durlings Led? Det er vel de færreste af dem der har steigeisen med i rygsækken og det ser ud til at være umuligt at komme op uden.

mvh
Thomas

• Georas
  • Outsite+ medlem
  • Outsite+ medlem
Mere
2 måneder 2 uger siden #5 af Georas
Hej Thomas
Tak for de pæne ord:)
Det er mit indtryk, at alle dem der kommer op til topgletsjeren, uanset rutevalg, de fortsætter op til toppen og det højeste punkt.
Sydtoppen bliver i øvrigt, hvis afsmeltningen fortsætter, overhalet af Nordtoppen, Sarek Stortop og Kaskasatjåkka, og reduceres hermed til Sveriges fjerde højeste top.

De bedste hilsner
Rasmus

Mere
2 måneder 2 uger siden #6 af Emilio
Besvaret af Emilio på emne Kebnekaise smelter!
I Padjelanta, hvor jeg har været i år, blev der omkring Gisuris målt 35 grader for lidt over to uger siden. Omkring samme tid lød en melding fra en vandrer jeg mødte der havde været på Kebnekaise tidligere, at man på sydtoppen havde målt over 25 grader. Der er ikke noget at sige til at isen smelter... :( Jeg har også mødt flere der har haft problemer med de vad i Sarek, hvis vandstand beror på gletcherafsmeltning. En tysker druknede i et vad i Guhkesvagge, hørte jeg. Af de næsten 3 uger jeg var afsted, havde vi torden mere end hver anden dag. Mellem Låddejåhka og Arasluokta blev vi fra en skyfri himmel overrasket af torden på begge sider af passet og det kraftigste skybrud jeg nogensinde har oplevet. Alt er vist ret ekstremt i år...

Mere
2 måneder 1 uge siden #7 af LHL
Besvaret af LHL på emne Kebnekaise smelter!
Jeg tog en lille tur i år, fra Suorva gennem Vuoskellvagge til Sarektjåhkkå (og videre over Gassalahko til Ahkka).
Planen var at tage Sarektjåhkkå Nordtoppen, men jeg opgav videre fremfærd på Guhkesvagge sydside pga gletcherjokkene var helt ekstreme pga afsmeltning. Selv mindre vandløb var opsvulmede og over deres bredder, vandet løb på marken. Jeg var afsted fra 26/7 til 3/8, og ikke een dag var temperaturen under 20 grader.
Men jeg nåede da på Ahkka Stortoppen (2015 m), helt fantastisk i det flotte vejr.
Mødte forøvrigt et 'Outsite-gang' ved Änonjalme d. 3/8 :-)
Følgende bruger(e) sagde tak: Søgaard

• Georas
  • Outsite+ medlem
  • Outsite+ medlem
Mere
2 måneder 1 uge siden #8 af Georas
Hej Lars
Det lader til at alle har haft en varm tur i år, vist undtaget dem der har været på Island!
Jeg er ikke ekspert i vejr og klima, men tiden må vise, om det bare er et ekstremt år i år, eller om det er en del af en generel tendens til et varmere klima.

Jeg ved ikke om du stadig orker at skrive artikler om dine ture Lars, men jeg ville elske at læse lidt om Vuoskellvagge og din tur på Akka!
"Outsite banden" du mødte, var vel Krister og kompagni? De var så vidt jeg er orienteret rundt om Sarek massivet, og en tur på Kisuris og Svarta Spetsen.

De bedste hilsner
Rasmus
Følgende bruger(e) sagde tak: LHL

Mere
2 måneder 1 uge siden #9 af LHL
Besvaret af LHL på emne Kebnekaise smelter!
Tak Rasmus
Jeg ved godt jeg er kommet 'lidt' bagud med turberetningerne, skal nok prøve at få indhentet det hen over vinteren :-) (mangler både 2015 og 2016, udover turen i år).
Har haft en del udfordringer af forskellig art og en del andre aktiviteter også her det sidste par år, men nu skulle der gerne være mere ro på.
mvh Lars
Følgende bruger(e) sagde tak: Georas

• Søgaard
  • Søgaard's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Skåneleden i okt... Dejligt
Mere
2 måneder 1 uge siden #10 af Søgaard
Besvaret af Søgaard på emne Kebnekaise smelter!
Dejligt at se dig tilbage her i forummet Lars. Sjovt med dit møde med Outsite- gänget

Vh Thomas Vaaben Søgaard, redaktør
Følgende bruger(e) sagde tak: LHL, solhverv

Mere
2 måneder 2 dage siden #11 af Ennamaria
Besvaret af Ennamaria på emne Kebnekaise smelter!
@Lars:

Det var Krister og kompagni - herunder mig 😀 - du mødte i kaffehytten ved Änonhjallme.

Vi havde også ekstrem varme undervejs, og ikke mindre end 4 tordenvejr, som dog heldigvis ikke kom tættere på end 2 km (men det er nu også alt rigeligt 😱).
Vi var så forskånede for alt for meget vand i vandløbene, men de sidste dage stødte vi da også på vandløb, der var løbet helt over bredderne og ud over marken, og havde skabt nye forløb. Men de var små og/eller lave nok til ikke at skabe problemer.

Håber, du havde en god tur hjem - og får lyst og overskud til at skrive om dine ture!

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne
Følgende bruger(e) sagde tak: LHL

Mere
1 måned 3 uger siden #12 af Kenn
Besvaret af Kenn på emne Kebnekaise smelter!
Så var Heidi og jeg på tur fra 6/8 til 18/8. Vi havde nogenlunde varme de første 3 dage, sådan mellem 10-25 grader. Herefter blev det hurtigere køligt og den sidste uge så vi nysne på toppene omkring Nallo i midten af August.

/Kenn

Det er bedre at gøre det mulige, end at drømme om det man aldrig gør :)

Tid til at oprette siden: 0.150 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk outdoor rodovre 283px friliv.dk rabat spejdergear banner
vandregrej dk tentsile    

Samarbejdspartnere

Fjällräven Nordisk nalgene logo lille teva logo lille
Primus Yeti Tentipi Jetboil logo
ExpedAnnonce sea to summit logo lille AclimaAnnonce robens
immeln kanotcenter logo lille odex summit to eat logo ab camping og outdoor udstr
STMNy The Good Karma GrowersCup logo  All Out

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2018 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.