outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

• Ingen indlæg at vise.

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

Støvler kontra "trail runners"

• MortenA
  • MortenA's profilbillede Emne forfatter
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
3 år 2 uger siden #1 af MortenA
Støvler kontra "trail runners" blev oprettet af MortenA
Man begynder jo at føles sig lidt støvet hvis man stadig går i støvler. Vil gerne hører jeres mening/erfaringer? Det er ikke fordi jeg "løber" men jeg har hørt at trail runners også er til vandring.

Sidste tur havde jeg taget støvler på selvom vi ikke havde tunge rygsække på det var kun 2 overnatninger. Men jeg havde i sommers forstuvet min fod ret slemt og mente det var en slags forsikring. Selvom jeg bitchede en del over de støvler gik det hverken værre eller bedre end at jeg rent faktisk snublede lidt og var meget tæt på at vride om igen (på samme fod). Jeg er ret sikker på at havde jeg ikke haft støvler på var det gået rigtig galt et pænt stykke vej fra "sikker havn".

Hvad gør i? Ville det have været OK i trail runners?

Mvh Morten

• Outdoor Rødovre
  • Outdoor Rødovre's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
3 år 2 uger siden #2 af Outdoor Rødovre
Besvaret af Outdoor Rødovre på emne Støvler kontra "trail runners"
Hej MortenA,

Jeg synes selv at "hver ting til sin tid" er mest fornuftigt. Jeg bruger en mellemting på de relativt lette ture, hvor rygsækken måske bare vejer 5-6 kilo. En trailsko med en smule skaft. Skaftet på fodtøjet er mest for at være dækket lidt bedre af, for det tilfælde at jeg jokker ned i en lidt dybere vandpyt. Det gør ikke noget særligt for støtten.

Det som er virkelig vigtigt, når man går over til at bruge de blødere og lettere trailsko på tur, er at fødderne skal kunne klare den større belastning, som de skal håndtere. I et par støvler med en relativ fast sål, behøver føddernes muskler og sener ikke at arbejde ret meget. I en trailsko, hvor sålen er meget mere fleksibel og du kan mærke underlaget meget tydeligere, vil fødderne komme på en større opgave.

Den rette forberedelse til dette er målrettet træning af fodens muskler og sener. Se lidt om dette emne her: posemand.dk/video/fleksifusser

Den slags træning har ikke effekt på kort sigt, hvis man er over 30. Der går nok nærmere 2-3 måneder før man rigtig kan mærke en forskel. Så det er noget med tålmodighed og engagement. Men gevinsten er derefter.

Hvis du har en hverdag, som holder dig gående i mange timer hver dag, så kan du bruge dette til aktivt at styrke dine fødder. Så hedder det tynde fleksible såler under fødderne - eller endnu bedre: Strømper/bare fødder.

For at komme lidt tilbage til dit udgangspunkt, så er det naturligvis også vigtigt at tage hensyn til en forstuvet ankel - som helst ikke skal blive værre. I den henseende kan det være ganske fornuftigt at bruge kraftigere fodtøj, end du normalt ville vælge til en given tur. For det er jo ikke ret sjovt at lade være med at tage på tur af sådan en grund :-)

Mvh Ib
  • D31
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
3 år 2 uger siden #3 af D31
Besvaret af D31 på emne Støvler kontra "trail runners"
Jeg går altid i støvler.

Primært for at have noget vandtæt der er lidt høje, samt beskyttelse. Både for "vrid" og forskellige stød mod sten, grene etc.

Syntes det er behageligt at have støvlerne på, så jeg ser ikke noget problem I det.
Sidst jeg købte i Friluftsland havde jeg fundet "min støvle", men ekspedienten gjorde meget ud af at få mig op på deres "bane" og have vægt i rygsæk m.m. Til sidst fik jeg målt fod og sål, og vi gik et halvt nr. op I størrelse i forhold til hvad jeg selv havde fundet og hvad jeg havde gået med tidligere.
Det har virkelig hjulpet, og giver det plads der skal til uden at foden rutcher rundt osv.
Så I mit tilfælde er det støvler hele året rundt :) Bare man husker at bruge tiden på at finde de rigtige som sidder helt perfekt på ens fod :)

Føler mig ikke støvet B)

Vh Nikolai
  • Kaj
  • Kaj's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
  • Bjerge skal ses og opleves
Mere
3 år 2 uger siden #4 af Kaj
Besvaret af Kaj på emne Støvler kontra "trail runners"
Jeg har indtil for nylig svoret til støvler. Simpelthen fordi jeg synes det var for risikabelt at gå i sko eller trailrunners, pga. risikoen for at vrikke om, og derved komme til skade, og i værste fald få en tur ødelagt. Men, men, den sidste tur vi var på (John Muir Trail), brugte vi sko. Det var simpelthen fordi vi læste os frem til, at det gjorde størsteparten af alle, som gik i det område. Derudover havde vi læst og hørt os frem til, at 100 gram sparet på fodtøjet, svarer til 1 kilo mindre i rygsækken !!! Det giver jo totalt mening. Det skal siges at vi var lykkelige for beslutningen, for der var masser af kilometer hver dag, og i alt blev det over 400. Læg dertil 15.000 højdemeter. Det fungerede helt fantastisk godt, og, har ikke fortrudt det radikale skift....tværtimod. Jeg har netop købt et par trailsko...La Sportiva Wildcat, så nu er jeg helt på vej til at skippe støvlerne, når der er stier på det meste af ruten. Man er ikke nær så træt i benene efter sådan en lang dag med en tung rygsæk. Jeg er fan af vandresko og trailsko. Kan anbefales herfra. :) :) :)

Venlig hilsen
Kaj
Tid til at oprette siden: 0.096 sekunder

Vinterkursus

hængekøjekursus

Vinterkursus

- Optimér dit grej til vinterbrug
- Hold varmen om natten
- Hold varmen om dagen
- Sikkerhed
- Overnatningsformer
- Optimering af sovegrej
- Start et bål om vinteren
- Vintervandring
- Vintercamp
- Vintergrej
- og meget mere...

Klik her og læs meget mere...

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bornholmtour logo friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.