outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Strømper til sommervandring

• Chilli
  • Chilli's profilbillede Emne forfatter
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
3 år 4 måneder siden #1 af Chilli
Strømper til sommervandring blev oprettet af Chilli
Det føles som om sommeren står for døren i dag. Mine fødder synes i hvert fald at det er varmt nok, og jeg har tendens til at få meget varme og svedige fødder.
Jeg er derfor nysgerrig på hvilke strømper I bruger i varmt vejr, når der skal vandres. Og bruger I de samme sko/støvler hele året?

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
3 år 4 måneder siden #2 af Terje
Besvaret af Terje på emne Strømper til sommervandring
Rigtig mange går i de samme støvler hele året.

Mht til strømper: Jeg har forsøgt mig med mange ting, ofte anbefales det jo at gå med en tynd indersok i kunststof, som leder sveden væk fra foden, og så en tykkere ydersok m. uld, der opsuger sveden, og holder foden varm, og beskytter og fjedrer.

Jeg er nu gået over til kun at gå i et lag - tynde uldstrømper, med så højt uldindhold som muligt.

Og vil gerne gå i trailrunners/ terrænløbesko om sommeren. Er i øjeblikket på jagt efter et par, der passer mine ønsker.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

• Chilli
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
3 år 4 måneder siden #3 af Chilli
Besvaret af Chilli på emne Strømper til sommervandring
Jeg har aldrig gjort mig i det er med to par sokker. Netop fordi min fødder bliver så varme. Om det rent faktisk vil hjælpe på mit problem har jeg faktisk ikke overvejet. Jeg synes det virker ulogisk at to par sokker skulle hjælpe på varme fødder om sommeren.
Et par tynde bomuldssokker er i hvert fald Super ubehagelige at have på.

Har overvejet sokker af syntetisk stof, men tænker at det vil komme til at lugte meget, når nu jeg primært sveder på fødderne

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
3 år 4 måneder siden - 3 år 4 måneder siden #4 af Terje

Chilli skrev: Har overvejet sokker af syntetisk stof, men tænker at det vil komme til at lugte meget, når nu jeg primært sveder på fødderne

Jørgen Johansson, svensk ultra-light-hiking-promoter, som har skrevet bogen Smarter Backpacking, sværger til at gå i ultra-tynde damestrømper, måske 20 denier. Det kunne du prøve?

Men tynde strømper i merinould vil have uldens gode egenskaber, og holde sig "friske" længere tid, vil jeg tro.

At påspænde sig kilotunge læderstøvler, med 2 lag strømper i, giver ikke mening for mig i sommervarme. Alligevel er det normen.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 3 år 4 måneder siden ved Terje.

• cphhiker
  • cphhiker's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
3 år 4 måneder siden #5 af cphhiker
Besvaret af cphhiker på emne Strømper til sommervandring
Når det er varmt bruger jeg nogle tynde strømper. Har et par Bridgedale lavet af bambusfibre, som er meget behagelige og kølige i varmen. Eneste minus er, at de er lidt længere tid om at tørre, hvis de bliver gennemvåde.
Og så løbesko/trailrunners med masser af ventilation i stedet for støvler.
Jeg bruger i øvrigt altid kun ét par strømper/sokker uanset om det er støvler eller sko...men det er der vist meget delte meninger om.

Mvh.
Tobias

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
3 år 4 måneder siden - 3 år 4 måneder siden #6 af Terje

Terje skrev:
Jørgen Johansson, svensk ultra-light-hiking-promoter, som har skrevet bogen Smarter Backpacking, sværger til at gå i ultra-tynde damestrømper, måske 20 denier. Det kunne du prøve?

Ups ups. Glemte at skrive, at "de ultra-tynde damestrømper", er "nylonstrømpe-stof" - altså 100% nylon(?) kunststofplastik.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 3 år 4 måneder siden ved Terje.

• Ennamaria
  • Ennamaria's profilbillede
  • Outsite turleder / instruktør
  • Outsite turleder / instruktør
Mere
3 år 4 måneder siden - 3 år 4 måneder siden #7 af Ennamaria
Besvaret af Ennamaria på emne Strømper til sommervandring
Jeg vandrer altid i to lag strømper. Ikke for at holde varmen, og heller ikke for at opsuge sveden - men for at sørge for, at der er mindst mulig friktion mellem min fod og støvlen.
Mine vabelproblemer mindskes enormt herved, og faktisk er det nu yderst sjældent, at jeg plages af vabler (hvilket tidligere skete hver gang, jeg var på en længere gå-tur).
Begge lag er uld: en tynd uld-liner og en tykkere uld-vandresok.

Det fungerer også i høje varmegrader, og jeg skifter kun de tunge støvler ud med lette sko eller lette støvler, hvis jeg går med lav vægt (5 kg). Sko kun, hvis terrænet tillader det.

Bomuldsstrømper synes jeg er det værste, når det handler om varme, friktion og vabler. De suger sved, som de ikke afgiver til næste lag (støvle eller sko). Bomuld er meget længe om at tørre, og fibrene bliver stive og generer foden. Og så lugter de fælt!

@Chilli: Terje er inde på noget anvendeligt. Du kan tage et par tynde nylonsokker på, og oven på dem en tynd uld-liner.
Så har du de to lag, der beskytter mod friktion, og du har tyndere lag, og dermed køligere. Samtidig tørrer begge dele meget hurtigt - fx. i en pause.
Sidst, men ikke mindst: Uldskokker lugter meget lidt. Og både de og nylonsokkerne kan du skylle op om aftenen, de er med garanti tørre næste morgen, især, når du tager dem med i posen natten over.

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne
Sidste redigering: 3 år 4 måneder siden ved Ennamaria.

• Svop74
  • Svop74's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
3 år 4 måneder siden - 3 år 4 måneder siden #8 af Svop74
Besvaret af Svop74 på emne Strømper til sommervandring
Bomuldssokker er totalt bandlyst hos mig. Som Susanne siger så glimrende, så er der ikke nogen fordele ved dem, andet end de er billige.
Jeg har vandret en del lange ture, og har prøvet en del forskellige sokker efterhånden. Men skoene har også meget at sige.

Hvis du bruger sko med vandafvisende membran (eks. Goretex) så ikke alene holder den vandet ude, men den forhindrer også at sveden kan komme den anden vej. Dette kan gøre fødderne lettere svedige og øge risikoen for vabler. Så vandrer du i regnvejr eller sne, ville jeg bestemt bruge en vandtæt sok (jeg bruger selv Sealskinz) eller have et ekstra par sokker eller to med, så du hele tiden har tørre sokker. Tørre tæer er alfa/omega.
Jeg skal fra den 2.juni vandre fra Skagen til Italien og tilbage til Danmark igen. Jeg har valgt en Meindl støvle som min foretrukne sko at vandre i. Denne er ikke vandtæt, så derfor investerede jeg i et par Sealskinz sokker. Der er naturligvis flere par sko i bagagen til sådan en tur, men vælg den sko der passer dig bedst, og vælg med omhu og sæt dig et fornuftigt højt budget, for skoen er mega vigtig.

Af sokker ville jeg ikke i dit tilfælde bruge to sokker, hvis du har tendens til overophedede fødder. Jeg tror dog du kan undgå det fremover, hvis du i dag bruger sko med membran. De kan som sagt også være med til at skabe svedige og varme fødder. Her ville jeg nok skifte til et par sko uden membran.
Jeg ville bruge, som et par andre allerede har nævnt, uldsokker med så meget merino uld i som muligt. Selv bruger jeg Falke vandresokker, der findes i mange varianter. De er utrolig - synes jeg - utrolig behagelige, lugter ikke og er slidstærke.
Som Susanne siger, så tørrer de også hurtigt, hvis du vælger at skylle dem op om aftenen, efter en dags vandring. Jeg vil dog under ingen omstændigheder tage sokker på, der ikke er 100% tørre. Det øger risikoen for vabler betragteligt.
To par sokker grundet friktion er en mulighed, men jeg tror ikke det er en god mulighed i dit tilfælde. Er man bekymret for vabler, så tror jeg mere på forebyggelse ved at tape fødderne op med sportstape (eks. Tensoplast som kan fås på de fleste apoteker). Du ved selv bedst, hvor vabler på dine fødder kommer oftest, så jeg ville plastre fødder ind der, i stedet for at bruge to par sokker. Tensoplast bliver siddende selv hvis fødderne er en lille smule fugtige af sved, og den samme tape kan bruges i op til 3 dage, inden den bør skiftes ud på.

Håber det hjalp en lille smule.

Mvh
Jesper
Sidste redigering: 3 år 4 måneder siden ved Svop74.

• Chilli
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
3 år 4 måneder siden #9 af Chilli
Besvaret af Chilli på emne Strømper til sommervandring
Tak skal I have, for svar. Jeg tror jeg vil prøve det an med et par merinouldsokker, og se hvordan det er. Mine støvler er bare en ren læderstøvle, så der er hverken membran eller isolering. Det tænker jeg må være fint nok.

Tid til at oprette siden: 0.083 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat      

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.