outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Hvilken dunjakke, og med eller uden hætte?

• Allan
  • Allan's profilbillede Emne forfatter
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
3 år 6 måneder siden - 3 år 6 måneder siden #1 af Allan
Hej Outsitere

Jeg overvejer at købe en dunjakke, og har brug for jeres hjælp til at bestemme mig til hvilken det skal være.

Jakke skal hovedsageligt bruges som varmeforstærker under en Goretex-jakke og under en Fjällräven Skogsö jakke i tørvejr. Den skal bruges til daglig i København (til fods og på cykel) og som pause- og lejrbeklædning på turer om vinteren (vandring og forhåbentligt også ski i Jotunheimen i Februar).

En af de store ting jeg er i tvivl om er hvorvidt den skal have hætte eller ej… håber I vil kommentere på mine overvejelser :)
  1. En hætte vil nok være irriterende når jeg har en jakke ud over dunjaken, hvilket jeg vil tro bliver det meste af tiden den er i brug, men hvem ved, jeg har aldrig haft en dunjakke før.
  2. En hætte vil være udsat ift. regn, selv med en hardshell ud over, og på den måde kunne danne en “vandbro” som gør hele jakken våd?
  3. En hætte kunne være virkelig rar når jakken bruges i pauser på ture!

Jeg har overvejet fælgende modeller, hvor de hætteløse kommer i udgaver med hætte. De to øverste er spidskandidaterne:
Det skal siges at jeg helst vil have en jakke med imprægnerede dun.

Jeg kunne forestille mig at det er smart at kunne tage jakken ud over en anden trøje, så det er måske smart at gå efter en lidt løs pasform?

Jeg håber at I vil hjælpe mig :)

Sidste redigering: 3 år 6 måneder siden ved Allan.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
3 år 6 måneder siden #2 af Terje
Besvaret af Terje på emne Hvilken dunjakke, og med eller uden hætte?
Jeg har selv en Crux dunjakke med 100 gram dun, uden hætte, i str. L.

Den er tænkt som et lettere alternativ, istedet for en uldsweather.

Jeg har ikke selv vandret med en dunjakke på, og tænker at det duntætte (kunst)stof er lidet åndbart - man begynder at svede, og dunene klapper sammen.

Hvis jeg skulle købe en anden dunjakke, ville jeg købe med lidt flere dun, lidt større, så den kan tages udover en fleece, og så med hætte. En hætte er altså superskønt, når det er koldt og blæsende.

Umiddelbart ville jeg ikke selv kunne tænke mig at vandre langt og med oppakning med dun, men det kan selvfølgelig være anderledes med fugtbehandlede dun - det ved jeg ikke nok om.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Følgende bruger(e) sagde tak: Allan

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
3 år 6 måneder siden #3 af Terje
Besvaret af Terje på emne Hvilken dunjakke, og med eller uden hætte?
Synes også den Montane virker god.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Island
Mere
3 år 6 måneder siden #4 af Milho
Besvaret af Milho på emne Hvilken dunjakke, og med eller uden hætte?
Jeg bruger en Yeti dunjakke som pause/lejr jakke og der savner jeg virkelig en hætte. Så jeg ærgre mig at jeg ikke tog versionen med :)

Det er fordi at når det blæser og er koldt, så er der selvfølgelig hætten i skaljakken, men man skal have buff, hue og halstørklæde på, fordi skaljakken ikke isolere for varmen. Når det regner vil du vel også have skaljakkens hætte på? Eller mener du i forhold til pendling i kbh?

Vh Christian

• Allan
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
3 år 6 måneder siden #5 af Allan
Besvaret af Allan på emne Hvilken dunjakke, og med eller uden hætte?

Når det regner vil du vel også have skaljakkens hætte på? Eller mener du i forhold til pendling i kbh?

Jeg tænker i forhold til pendling – på tur ville jeg helt sikkert tage hætten på, men det begrænsede udsyn fra en hætte kan nærmest være farligt på Cykel i København :S

Men det lyder som om at en dunjakke ikke er sagen til pendling – selv i de frostgrader vi oplever nu? Hvordan er åndbarheden sammenlignet med en varm fleece (fx Polarfleece)?

@Ljunggren: Hvor tætsiddende er jakken fra Montane? Den ser nemlig lidt sporty ud sammenlignet med mange andre dunjakker pga. de skrå dunkanaler, og det betyder jo ofte at den sidder lidt tættere til kroppen? :)

P.S.: Det ser ud til at jeg er kommet til at oprette tråden i det forkerte forum ("Velkomst og info fra redaktionen"), der skulle aldrig være en af jer som har admin-rettigheder, og som kan flytte det over i et mere relevant underforum?

• Kaj
  • Kaj's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
  • Bjerge skal ses og opleves
Mere
3 år 6 måneder siden #6 af Kaj
Yeti purity....uden hætte...den er bare i vejen. Kan i disse dage erhverves for kr. 2.249,- hos Seuf Outdoor.
Har lige bestilt en, for jeg har været forelsket læææænge. :) :) :) :) :)

Venlig hilsen
Kaj

• Bjorholm
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
3 år 6 måneder siden - 3 år 6 måneder siden #7 af Bjorholm
Besvaret af Bjorholm på emne Hvilken dunjakke, og med eller uden hætte?
Eventyrsport har lige sendt en nyhedsmail om, at de fra på torsdag har 50% rabat på Yeti. Det er i hvert fald billigere end Seufs tilbud
Sidste redigering: 3 år 6 måneder siden ved Bjorholm.

• Kaj
  • Kaj's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
  • Bjerge skal ses og opleves
Mere
3 år 6 måneder siden - 3 år 6 måneder siden #8 af Kaj
De som koster kr. 1.999,- hos Eventyrsport, er desværre kun i str M og XL., eller S.

Venlig hilsen
Kaj
Sidste redigering: 3 år 6 måneder siden ved Kaj.

• aammat
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
3 år 6 måneder siden - 3 år 6 måneder siden #9 af aammat
Besvaret af aammat på emne Hvilken dunjakke, og med eller uden hætte?
Jeg har i 4-5 år brugt en Rab Microlight og den er tilpas åndbar til at jeg ikke sveder når jeg går hjem fra jobbet (7km)og tilpas tynd til at være under en skaljakke, hvilket jeg bruger når temperaturen sniger sig under -20°C her i Nuuk.. :P
Men den er sporty i snittet, hvilket også gælder Montane, og hvis du helst ikke vil det snit er PHD et alternativ.
Men har du kigge på deres Minimus Down Jacket som fåes til ca. 2.200 og med 900 fillpower European Goose Down..
Og skal det være superlight så kik på deres K serie, jeg har selv Yukon jakken.. :)
Sidste redigering: 3 år 6 måneder siden ved aammat. Begrundelse: stavefejl

• Allan
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
3 år 6 måneder siden #10 af Allan
@aammat: Er den med hætte, og hvis ja, hvordan er den så at have under skaljakken, uden at have hætterne på (hvis du da nogen sinde bruger den sådan)?

• aammat
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
3 år 6 måneder siden #11 af aammat
Besvaret af aammat på emne Hvilken dunjakke, og med eller uden hætte?
Deres hætte design er elendigt på min yukon, men den kan knappes af, det minder mest om at de har designet deres jakke og så er kommet i tanke om de hellere må sætte en hætte på den..hmm Pasformen i hætten er fin, men den virker bare ikke intergret i jakke designet..
Den er fremstillet af et ydrestof som hedder Drishell som er vindtæt og derfor er din skaljakke lidt forbeholdt de dage hvor det regner eller der falder sne i dk.. Den er vandafvisende så mindre ture ude i sne vil ikke være noget problem..
Hvis lynlås i lommerne er et must må du lige prøve at spørge dem da jeg ikke kan læse det på deres hjememside.

• Allan
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
3 år 6 måneder siden #12 af Allan
Tak, men jeg tænkte nu mere på om din Rab Microlight var med eller uden hætte, og hvordan den var i brug ift. hætten :)

Tid til at oprette siden: 0.129 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat      

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.