outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Regntøj - forskel på det billige og det dyre?

• Littlebit
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
5 år 3 måneder siden #25 af Littlebit
Besvaret af Littlebit på emne Regntøj - forskel på det billige og det dyre?
Takker for god læsning i tråden, ganske rart med førstehånds viden om regntøjet i brug :-)

Må være enig i at 10k for udstyr er lige LIDT meget... Meeen hvor meget har i brugt for jeres udstyr? For det løber da hurtigt op, især når man snakker støvler/sko og sovepose men læ koster altså også en del knaster, især hvis man gerne vil et fornuftigt telt og ikke bare et Harald Skrald Festival telt (skal siges at jeg har prøvet sådan et) Men det der med at man kan ligge og se skyerne ud igennem syningerne osv. det gjorde det bare ikke for mig. Jeg har så valgt at investere i køje/tarp i letvægts og ja det koster da lidt mere end det billigste, men det var en vurdering jeg tog pga. min ryg ikke er hvad den har været så vægten er meget vigtig for mig.

Men lad os få lidt tal på bordet?

Regntøj er også vigtigt men hvis det er totalt silende regn så kan jeg godt finde på at blive i køjen, dog oppe for at lave mad osv. men ja gider bare ikke når det tisser ned, alm. let regn er fint nok med mig.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
5 år 3 måneder siden #26 af Terje

Littlebit skrev:
Men lad os få lidt tal på bordet?

Jeg har købt mit udstyr over mange år, og skifter normalt først ud, når det gamle er brugt op. Følgende er noget jeg har købt over de sidste 10 år ( - men har mere i skabet...)

Liste af en slags:

Hilleberg Akto 3100 kr
Yeti Dunpose tilbud 2200 kr
North Face rygsæk 1700 kr
Thermarest underlag 600 kr
Trangia 400 kr
Arcteryx Skaljakke tilb. 2400 kr
Regnbukser 800 kr
Mugg 20 kr
Ske 10 kr
Petzl E-lite pandelampe 220 kr

Det gir tilsammen 11450.
Der mangler undertøj, strømper, bukser, hue, kort, kompas, proviant, måske en kniv m.v.

Hvordan ser din liste ud??

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

• Littlebit
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
5 år 3 måneder siden - 5 år 3 måneder siden #27 af Littlebit
Besvaret af Littlebit på emne Regntøj - forskel på det billige og det dyre?
Tjaa er stadig i opstarten og kører desværre stadig meget på det "skrammel" jeg havde eller lige kunne få fingre i

Har lige bestilt mig et par ordenlige sutter med god udluftning ~700
Kniv ~100
Sovepost en skrammel en jeg havde men har kig på en mere letvægts da ryggen driller ~200 mener jeg den kostede dengang
underlag ~20 skum fidus bliver unødvendig, har lige bestilt DD superlight hammock+tarp (~1150)
tarp ~60 jem & bix billig en, men den har da givet læ selv om den larmer og er uholdbar
gammel et eller andet gasblus købt genbrug flere år siden ~25 er på udkig efter noget andet og lettere
overtøj = det jeg nu lige havde i forvejen, det virker men er ikke idéelt
regnbukser = ingen... hmmm... Har kig på Montane Minimus Smock/Pants...
kop = plastikkop fra genbrug de gamle tykke kopper med stort hånd ~5
ske = en fra køkkenskuffen
lommelygte = 20kr's dims fra Fleggaard, den virker og kører på 3x AAA
Rygsæk: Mjaa nu ikke grine, men en gammel Salomon skoletaske... med lidt snore sidder soveposen fast.. langt fra optimal... Savler lidt over en Jam men vil gerne lige prøve en først så jeg er SIKKER på at den sidder ordenligt.
Fiskestang+div grej ~700

Så lige nu ~1800 (+ ~1150 for køje/tarp) men det bliver væsentligt dyrere men kommer tid kommer råd, skal jo starte et sted og rom blev hverken bygget eller drukket på én dag.

Sidste redigering: 5 år 3 måneder siden ved Littlebit.

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
5 år 3 måneder siden #28 af Terje
Jeg er startet på samme måde, med det udstyr jeg havde i forvejen. Spejderting, ting fra køkkenet, tøj fra gardaroben.

Har sovet under presenning i diverse skove.

Tog til Östersund i en efterårsferie, og frøs r*ven af i en brugt Nato-pose fra et overskudslager, + mine halvørkenstøvler var ikke vandtætte/ høje nok i sne og myr. Sov i et billigt enkeltlags(?) Daells Varehustelt vi havde lånt.

Så det udstyr jeg har nu, er der jeg er nået til i en lang proces efter mange ture med vandring og mouintainbike (og kano og kajak)

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
5 år 3 måneder siden #29 af Terje
Men det giver rigtig god mening at

prøve sig frem
låne sig frem
og købe brugt i starten

indtil man finder ud af hvad ens behov er

(og om man er til det med at være ude og røre sig og sove i naturen.)

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

• stokrenden
  • stokrenden's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 3 måneder siden #30 af stokrenden
Besvaret af stokrenden på emne Regntøj - forskel på det billige og det dyre?

miko skrev: Hvis der nogen der har brugt 10k for at komme ud og nyde naturen med rygsæk tel/tarp osv. såå er der en udstyr pusher der sider og griner endnu :woohoo: Måske 5-6k MAX og så er det godt udstyr og det er med ALT

Det er jo ligesom med så mange andre hobbyer. Min cykel er købt i Aldi og har kostet 2000 kr. Den kan jeg da sagtens komme fra A til B på, men folk der har cykling som deres hobby kan snildt bruge 10-50K på en cykel, sådan er det jo altid, og det er ligemeget om vi taler friluftsudstyr eller noget som helst andet.

b

• miko
  • miko's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
5 år 3 måneder siden #31 af miko
Mit regntøj tja North Face Venture jakke og buks en billig North Field kan ikke lige huske prisen ca.199 kr da North Face gik i stykker efter en tur. Og de har været med i Grønland og Alaska Hvor de blev brugt som skalbuks som de klarede til ug.

Jeg kan kun opfordre til nethandel. Der kan spares mange penge på tøj, støvler og udstyr osv. der findes mange samme og andre mærker som ikke ses i lille Danmark. Det er selvfølgelig bedst hvis størrelse kendes så det ikke skal retur igen.

KONKURRENCE ER SUNDT OG KOMMER FORBRUGEREN TIL GODE :P

Miko

• Malte59
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 år 3 måneder siden #32 af Malte59
Grej er ikke bare grej - alt er ikke lige vigtigt!
Den gode gamle huskeregel "tør, varm og mæt" er en udemærket grejguide, hvis man skal på fjeld.
Tør - teltet og skaltøjet skal være solidt og pålideligt .. men det behøver ikke at være blandt det dyreste af den grund.
Varm -de varmende under- og mellemlag skal være tilstrækkelige til forholdene, og man skal have nok med! Dem der går UL på fjeld uden ekstratøj har aldrig prøvet at snuble under en vadning! Sovepose og liggeunderlag er vigtige .. men et godt skum-underlag er lige så godt som de dyreste oppusteligt!
Mæt - over trægrænsen er man afhængig af sin brænder, og man skal kunne stole på den. Sjovt nok er en af de allermest pålidelige brændere - MSR Whisperlight - også blandt de billigste!
Dertil skal man have et par gode støvler, der sidder og støtter godt.
Jeg kan ikke komme i tanke om andet grej, hvor kvaliteten er afgørende ...?

Venligst
Martin

Følgende bruger(e) sagde tak: miko, Littlebit

Tid til at oprette siden: 0.084 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.