outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

• Ingen indlæg at vise.

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

Regntøj - forskel på det billige og det dyre?

• camillabacher
  • camillabacher's profilbillede Emne forfatter
  • Energisk
  • Energisk
Mere
5 år 9 måneder siden #1 af camillabacher
Regntøj - forskel på det billige og det dyre? blev oprettet af camillabacher
Jeg skal have købt regnbukser og har kigget lidt på nettet. Jeg er nysgerrig om nogle af Jer i praksis har prøvet forskellige mærker hhv dyrt og billigt. Mine sidste regnbukser var Marmots precip, og de var gode. Men det er så længe siden jeg har haft andre, at jeg ikke husker om de egentligt er så meget bedre end et par billigere bukser. Men det er de nok, ellers ville de vel ikke holde så længe?

Jeg har kigget på nettet og i den fedtede ende har Spejder Sport (som er nabo til min arbejdsplads) et par fra Asivik som er billige:

www.spejdersport.dk/asivik-spray-evap-regnbuks.aspx

jeg kan ikke se at spejder sport overhovedet har andre.

Man kan bruge næsten uendelige kroner på det, men jeg har kigget lidt på disse som er fede.

www.eventyrsport.dk/back-2-5l-trousers.html

Eller måske Marmots precip igen:

www.friluftsland.dk/dk/shoparticle/marmot-mens-precip-pant-regular-s14/shop/catalog/product/view/66467/0/

Pga små børn fjeldvandrer vi ikke for tiden, men bruger stadigvæk meget tid i skoven, også med geocaching, hvor bukserne kan blive godt våde, når man forlader stierne og render rundt i vådt græs. Så jeg vil gerne ofre lidt på noget der er fedt og bare virker og holder. Men gider ikke, hvis Asiviks kan det samme, men bare er lidt mindre "fint" fordi der ikke er det rigtige mærke på.

Nogen der vil give et indspark?
  • stokrenden
  • stokrenden's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 9 måneder siden - 5 år 9 måneder siden #2 af stokrenden
Besvaret af stokrenden på emne Regntøj - forskel på det billige og det dyre?
Det kommer jo meget an på hvad man skal bruge dem til. Jeg har to par regnbukser. Et par Rab Bergen med eVent membran, disse ånder meget godt og er forholdsvis solide, men de vejer omkring 350g i min størrelse, og for det meste opholder de sig i rygsækken når man er på tur. Jeg bruger dem stadig til dagligt herhjemme, eller på korte ture hvor jeg er næsten 100% sikker på at det kommer til at regne en stor del af turen.

Til længere ture har jeg investeret i et par Montane Minimus og de vejer kun 130g og fylder stort set ingenting i rygsækken. De er så ikke lige så åndbare og slidstærke som de andre, men det er et kompromis jeg har valgt at tage for at spare vægt.

Hvis vægten ikke er afgørende ville jeg vælge bukser i enten eVent, Neoshell eller Goretex.

Hvis vægten er vigtig, er bukser i Pertex Shield+ og Goretex Activeshell gode, men disse er ofte ikke lige så åndbare og holdbare.

b
Sidste redigering: 5 år 9 måneder siden ved stokrenden.
Følgende bruger(e) sagde tak: camillabacher
  • kelberg
  • kelberg's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
  • nemini placemus
Mere
5 år 9 måneder siden #3 af kelberg
Hej Camilla
Købte mig en event jakke men blev nærig da det kom til bukser.
Da chancen for at hænge i der er stor og slid ved støvler er stor.
Valgte jeg asivik.
Det er en ok buks., gode muligheder for at ventilere da de har lynlås i fuld længde og de er ganske slidstærke men ligger i den tunge ende.
Til gengæld koster de det halve; så er det ikke lige så ærgerligt at hænge fast i et hegn eller lignende.
God grej jagt.

Mvh

Kim
  • CStuwitz
  • CStuwitz's profilbillede
  • Outsite turleder / instruktør
Mere
5 år 9 måneder siden #4 af CStuwitz
Besvaret af CStuwitz på emne Regntøj - forskel på det billige og det dyre?
Jeg købte fra Patagonia, hos spejdersport. Jeg gav lidt mere for bukserne for at få en god pasform.

Det skulle være et rigtig fint sæt, og det er meget behageligt at have på i forhold til hvad jeg er vant til. Men om det kan holde en hel dag udenfor i regnvejr, ved jeg endnu ikke.

Christina Stuwitz
  • camillabacher
  • Energisk
  • Energisk
Mere
5 år 9 måneder siden #5 af camillabacher
Besvaret af camillabacher på emne Regntøj - forskel på det billige og det dyre?
Kim - har du oplevet begrænsninger ved vandtætheden af dine Asivik til "almindeligt" brug?

jeg skal ikke på lange vandreture de næste par år, så jeg behøver ikke tænke så meget på vægten. Udover at de selvfølgelig ikke skal veje et kilo. Omkring 300 g er OK.

Tænker mest. Skal jeg på tur i skoven en halv dags tid med heldagsregn her i Danmark, så gider jeg bare ikke at være pladdervåd. Kan sådan et par Asivik holde til det? Eller er åndbarheden sådan, at man bliver plaskvåd efter et par timers vandring?

Mit udgangspunkt hedder nok Asivik (da jeg ikke er mærkedyr), men hvis jeg får noget reelt mere for pengene til mit brug, som alt andet lige er meget "almindeligt", køber jeg gerne noget bedre. I den forstand forskrækker det mig ikke at give en tusse for et par bukser som kan holde i rigtigt mange år, men jeg skal have noget mere for pengene andet end et moderigtigt mærke. Og letvægt er som nævnt uinteressant til mit brug.

Tænker at købe noget i frokostpausen i morgen. Hvis der er nogen herinde som arbejder i grejbutikker omkring Nørreport, må I gerne komme med konkrete bud på bukser der passer til mit behov. Jeg har ikke tid til at besøge samtlige butikker, så det er med at snævre et par muligheder ind.
  • camillabacher
  • Energisk
  • Energisk
Mere
5 år 9 måneder siden #6 af camillabacher
  • CStuwitz
  • CStuwitz's profilbillede
Mere
5 år 9 måneder siden #7 af CStuwitz
Besvaret af CStuwitz på emne Regntøj - forskel på det billige og det dyre?

camillabacher skrev: Er det disse du har købt:

www.spejdersport.dk/patagonia-torrentshell-pant.aspx

Nej, jeg valgte disse, da de er meget mere fleksible og har lynlås hele vejen op:

www.spejdersport.dk/patagonia-torrentshell-stretch-pants-dame.aspx

Christina Stuwitz
  • agge
  • agge's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 9 måneder siden #8 af agge
Jeg har ikke Asivik regntøj,men et par andre ting og jeg syntes det virker solidt, og holder det der bliver lovet.

hej
  • LHL
  • LHL's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 år 9 måneder siden - 5 år 9 måneder siden #9 af LHL
Regntøj har jeg altid været 'nærig' med.

Her i mange år uelukkende brugt billigt regntøj, f.eks. North Field fra Føtex. Det har holdt til adskillige dagsregn både i kano og på vandretur - og til omking 500,- for et sæt så tør man også bruge det. Det vejer selvfølgelig lidt mere ca. 300g for bukserne og ca 500g for jakken.

De sidste 2 år har jeg på fjeldturen (hvor risikoen for rivskader ikke er så stor som i skoven) brugt et letvægtsæt fra ITAB/Idefixteko
www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16288&plats_id=1386

Omkring 650,- for et sæt hvor bukserne vejer 200g og jakken 275g - samlet under 500g.

Det holder også fint tæt.

mvh Lars
Sidste redigering: 5 år 9 måneder siden ved LHL.
  • kelberg
  • kelberg's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
  • nemini placemus
Mere
5 år 9 måneder siden #10 af kelberg
Havde dem på i fjeldet sammen hvor det regnede hver eneste dag og blev ikke våd
  • CachTiger
  • CachTiger's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
  • Næste tur: Kyststien på Bornholm
Mere
5 år 9 måneder siden #11 af CachTiger
Besvaret af CachTiger på emne Regntøj - forskel på det billige og det dyre?
Jeg har prøvet begge dele. Både dyrt og billigt. Jeg syntes ikke der er forskel på holdbarhed og vandtæthed, men der er helt klart forskel på komfort og åndbarhed. De dyre sæt er blødere at have på og har dermed større bevægelsesfrihed og de er klart også de mest åndbare. I et billigt sæt risikerer man at blive lige så våd indvendig som udvendig alene af den grund at man sveder.

Det største problem med regntøj, efter min mening, er at vandet trænger ind ved halsen og ærmeåbninger og jeg må indrømme at den bedste jakke jeg nogensinde har brugt var en tørtop beregnet til sejlsport. Sådan en er med gummimanchetter i hals' og ærmeudskæringer som lukker helt tæt. Man kan sikkert få noget tilsvarende til kajakbrug og det overvejer jeg faktisk at købe næste gang jeg skal have en ny regnjakke.

Med hensyn til bukser ville jeg vælge nogle med god åndbarhed (dyre eller halvdyre) samt nogen der kan lynes op i benene så de nemt kan trækkes hen over støvlerne. De Fjällräven du linker til ser lækre ud. Især det med tovejslynlåsen som giver adgang til det man har i lårlommerne på bukserne indenunder. Det generer mig tit at det er besværligt at få fat på de ting når man har et par regnbukser på.

Med venlig hilsen
Jannie
  • Kenn
  • Gæst
  • Gæst
5 år 9 måneder siden #12 af Kenn
Jeg synes også at i vådt terræn er chancen for man falder større, derfor har jeg typisk haft dyre skaljakker og billige regnbukser, da fald for mig typisk er noget med huller i knæ. Jeg gider derfor ikke at give mere end mere end 5-600 for bukser, fordi det er for mig en sliddel, hvor jakken typisk holder langt længere.

Skaljakken bruger jeg jo også langt mere end bukserne, den skal jo også bruges til at tage vinden en dårlig dag på fjeldet eller efterår i skoven. Hvis det småregner synes jeg ikke at jeg behøver regnbukser, der er gode udendørs bukser jo typisk vandafvisende nok, plus varmen fra mine ben tørrer let fugtighed.

Så jeg har typisk investeret i ordentlig skaljakke og billige regnbukser. De linkede fra idefixteko er udmærkede, har ikke selv prøvet Asivik, men har hørt de også er udmærkede :)

/Kenn
Tid til at oprette siden: 0.109 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bornholmtour logo friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.