outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Fejl

There was a problem loading image vildmarkstorv og teltplads.jpg

Vinterjakke til hverdagsbrug i DK

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Island
Mere
5 år 9 måneder siden - 5 år 9 måneder siden #13 af Milho
Besvaret af Milho på emne Vinterjakke til hverdagsbrug i DK
Jeg har en Helly Hansen fiber jakke der ikke vejer meget og ikke er så tyk til den alm. vinter. Den kan selvfølgelig ikke være med under -7-8 grader. Herefter trækker jeg i min Helly Hansen dun jakke - tudse gammel og grim, men den er satme varm :) Hvis det nogen sinde kommer under de -20 har jeg en Parka coat (thats right! Den grønne psykopat varme og psykopat tunge hippie telt og både i pels udgaven samt kunst pels).

I år skal jeg dog teste hvor langt Yeti jakken går ned, så indtil videre sidder den stadig på kroppen og er liiiidt for varm endnu.

Husk på at have en vinterjakke der kan tåle vand! Mange vinterjakker der er til rigtig vinterbrug (altså sådan noget Norge/Sverige vintervejr) er ikke vandtætte og jeg har oplevet mange der tror deres jakke er i stykker fordi den bliver våd (slud, regn osv.). Hvis vi taler den dyre ende er de fleste Canada Goose ikke med membram, men det er deres "søster mærke" Nobis.

Vh Christian
Sidste redigering: 5 år 9 måneder siden ved Milho.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• swjoergensen
  • swjoergensen's profilbillede
  • Energisk
  • Energisk
Mere
5 år 9 måneder siden #14 af swjoergensen
Besvaret af swjoergensen på emne Vinterjakke til hverdagsbrug i DK
Til alimndelig hverdag cykler jeg frem og tilbage fra arbejde. Her har jeg som regel en Fjällräven Kaise anorak på. Med en langærmet t-shirt under, eller en tynd fleece. Tynd hue og handsker. Det er rigeligt når man bevæger sig, og helt grlimrende langt hen på vinteren. Hvis jeg skal være længere tid ude tager jeg et varmere mellemlag på, og så går det fint.

Hvis jeg ikke cykler, og det er rigtig koldt, har jeg en Fjällräven Greenland parka. Den er dejligt foret og lidt længere i snittet end de normale greenland modeller. Den er ikke så fantastisk at cykle i, men så er den til de dage hvor jeg er i bil, eller ved jeg skal være længe ude i godt koldt vejr, uden for meget aktivitet.

Begge er købt brugt, så prisen i forhold til kvaliteten er fantastisk. Men jeg kunne godt have fundet på at give fuld pris. Det er rigtig lækre jakker.

- SWJ

• Hammelstrup
  • Emne forfatter
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 9 måneder siden #15 af Hammelstrup
Besvaret af Hammelstrup på emne Vinterjakke til hverdagsbrug i DK
Ja, det gør det jo ikke nemmere med alle de indlæg! Men fedt at læse. Er blevet i tvivl om hvilken slags jakke det nu skal være, og om de fleste bliver for varme. Der er jo mange gode argumenter. Jeg skal dog have en der varmer godt på armene, da det er der jeg fryser mest for tiden, når jeg går ude.. Igen overvejer jeg en anorak, selv om jeg tror jeg i længden bliver irriteret over den - men det er måske bare en vane.. De er dog ret lækre.

Jeg går meget rundt, i stedet for at tage bil og cykel, så det skal være en jakke der kan holde mig varm, når jeg går ture, går til byen og den slags. Det er godt nok svært.. Dog falder jeg hele tiden tilbage på Fjellräven, så mon ikke det ender med at blive sådan en.

Men det er super fedt I kommer med så mange input. Jeg fortsætter min søgen efter den perfekte vinterjakke! :) Det skal også være en der er behagelig at sidde med i bilen, hvilket en lang en, måske ikke er.. Det er jo drøn koldt at sætte sig ind i dybfryseren for tiden.. Orh, det svært!

• tohmahawk
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
5 år 9 måneder siden #16 af tohmahawk
Besvaret af tohmahawk på emne Vinterjakke til hverdagsbrug i DK
Anorakken blev kun til fordi lynlåsen endnu ikke var opfundet ;-) Det ændrer dog ikke ved fjallravens anorakker er super fede (den der i numbers serien kunne jeg godt bruge) men funktionelt er en anorak altså ikke i en normal hverdag hvor overtøjet skal af og på mange gange. Derfor foreslår jeg også en "alt i et" jakke så man kan have kontor/alm tøj på indenunder og som både dur i en bil eller på en cykel og i regn og sne og blæst.

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
5 år 9 måneder siden #17 af Terje
Besvaret af Terje på emne Vinterjakke til hverdagsbrug i DK

tohmahawk skrev: Anorakken blev kun til fordi lynlåsen endnu ikke var opfundet ;-) ...men funktionelt er en anorak altså ikke i en normal hverdag hvor overtøjet skal af og på mange gange.

Bakker op. I hverdagen er det praktisk ikke at skulle bøvle med at trække overtøjet over hovedet. Som man skal med en anorak. Lynlås foran giver også mulighed for nem ventilation.

Fjällrävens Greenland Winther Jacket med fiberpelsfór - er den mon for varm at gå i og cykle i?? Jeg ville næsten tro det, medmindre det er under -5 - men har ikke prøvet.

Men der findes sikkert andre jakker, knap så old-school, som kan noget lignende, vil jeg tro.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

• Peter U
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
5 år 9 måneder siden #18 af Peter U
Besvaret af Peter U på emne Vinterjakke til hverdagsbrug i DK
Hehe, der er vist forskel på, hvor meget folk fryser. For et par år tilbage bestemte jeg mig for, at NU gad jeg simpelthen ikke gå rundt og fryse mere! Jeg var træt af lag på lag og bestemte mig for at investere i Greenland Winter Jacket fra Fjällräven som min hverdags vinterjakke. Og JO, den er varm!! Endda nok for varm for nogle. Og det er klart, at en dag som idag med 9-10 grader, så er den lidt i overkanten. Og jeg tror også, at den vil være for varm til en lang cykeltur op og ned af bakker, men til en lille kort cykeltur er den efter min mening glimrende.
/Peter

• LHL
  • LHL's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 år 9 måneder siden #19 af LHL
Besvaret af LHL på emne Vinterjakke til hverdagsbrug i DK

Ljunggren skrev: Men ser vi på det antal dage man har gavn af en sådan jakke i forhold til de mange dage hvor den ikke er nødvendig så bliver det en kostbar dagspris at benytte den :)

Uha, uha . . . det er vist et farligt regnestykke, at beregne dagsprisen, jeg har en del ting som jeg ikke har lyst til at vide dagsprisen på :cheer:

mvh Lars
Følgende bruger(e) sagde tak: SebastianAndersen

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
5 år 9 måneder siden #20 af Terje
Besvaret af Terje på emne Vinterjakke til hverdagsbrug i DK

LHL skrev: Uha, uha . . . det er vist et farligt regnestykke, at beregne dagsprisen, jeg har en del ting som jeg ikke har lyst til at vide dagsprisen på :cheer:

Neij - jeg har telte og sovepose hvor "dagsprisen" - fordi tingene er nye, nyindkøbte og kun lidt anvendt - nok er langt over 500 kr. Det beløb vil så falde hver gang jeg får brugt tingene.

Stadigvæk - hvad koster et hotelværelse pr. nat - hvad koster en naturoplevelse pr. nat - glæden ved at nørde omkring nyt grej.

Ups - væk fra vinterjakker. Tilbage.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

• okj
  • Gæst
  • Gæst
5 år 9 måneder siden - 5 år 9 måneder siden #21 af okj
Besvaret af okj på emne Vinterjakke til hverdagsbrug i DK
Jeg har måske lidt svært ved at følge med.
For mig er forede jakker noget bilister bruger de få minutter de bevæger sig til og fra bilen ("det moderne menneskes overfrakke" :-) ).
Er man aktiv skal man da have mulighed for at regulere isoleringen ifht. temperatur og aktivitetsniveau.
Min beholdning af jakker spænder fra en Norrøna Trollveggen til en Endura windbreaker (sammenpakket lidt større end en tennisbold), men ingen er med for. Derudover et arsenal af isolering (inder- og mellemlag) som kan bygges op så det passer til vejr og aktivitet.
Og grejet bliver slidt op. De fleste af mine jakker har en del patina, et par har fået ny lynlås, men de bliver ikke skiftet så længe de opfylder deres formål.
Og så er de jo også ligesom en del af alle de oplevelser man har haft når man har været afsted. Hvad enten det er huller fra gnister ved et bål, eller den jakke der har asfalteksem på skulderen efter et styrt på cyklen en sur mandag aften.
Canada Goose får ikke mine penge :)
Sidste redigering: 5 år 9 måneder siden ved okj.

Tid til at oprette siden: 0.087 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.