Opret gratis bruger

hjemmeside-med-vandring-og-hiking-samt-friluftsliv-gratis

Videoer på Outsite

Outsite sponsor med grej til friluftslivet

Kom med på tur

• Efterårsvandring på Kungsleden med hytteovernatninger, 5. - 14. september '14 - Tur nr. 14-7
    Sep 05
  • Jun 06
  • Vandring blandt sagn og myter ved Næstved, Tur 14-10
    Jun 14
  • Outsite træf 25-27. april '14
    Apr 25
  • Påskesøndag (aften) i Boserup Skov. Kig forbi til bålhygge
    Apr 20
  • Kanotur i Sydsverige, 15. - 18. maj '14 - Tur nr. 14-3
    May 15
  • Jun 13
  • Minikursus - få styr på færdighederne - Tur 14-13
    Jun 05
  • Familietur i den sydsvenske 'vildmark' - Tur 14-11
    May 09
  • Fjeldvandring i Lapland - turen indeholder en helikoptertransport! 16. - 27. juli '14 - Tur nr. 14-6
    Jul 16
  • Vandring rundt om Sveriges højeste fjeld, Kebnekaise, 16. - 26. juli '14 - Tur nr. 14-5
    Jul 16

Nyeste indlæg i alle forums

Flere emner »

Nyheder fra Outsites sponsorer

Flere emner »

Lørdag, 12 april 2014 22:40

Helsport Lavvu ovn (mine erfaringer) Featured

Skrevet af
Giv denne artikel stjerner
(1 Vote)
AddThis Social Bookmark Button

Helsport Lavvu ovn

Efter at have fyret en minder skov af i min nyindkøbte lavvu ovn fra Helsport, må jeg nok sige den er testet igennem.

Og så kan man jo sidde og evaluere på lidt af det man har oplevet og prøvet. Derfor vil jeg gennemgå lidt af det jeg er kommet igennem herunder.

• Første kik på ovnen.
  • Samling og opsætning.
  • Justering til lavvu brug.
  • Første optænding.
  • Varme incl justering af "forbrug"
  • Temperaturer forskelle(top/bund)
  • Madlavning.
  • Sikkerhed.
  • Nedtagning.
  • Vedligehold.
  • Mangler.
  • Nyttig tilbehør.

Pakken fra GLS var ankommet og jeg må nok sige den så STOR ud ?? Det kunne ikke passe den var så stor som en Morsø brændeovn? Da jeg løftede pakken var den slet ikke så tung,ca 15 kg total,pakken indeholdte 1 stk ovn,skorstens sektioner,isolationrør,rist og en taske.
Alt sammen i rusfri stål (selve ovnen)og umildbart i en lækker tilpasset finish,eneste der var galvaniseret er skorstenen og isolationrøret.

(1 Vote)

Anmeldelse af dåseleverpostej

Jeg spærrede øjnene op en ekstra gang, da jeg i marts så en mulig afløser for Outdoorklassikeren over dem alle, den blå Faaborg leverpostej. Foran mig i REMA 1000 lå nemlig en rød Faaborg leverpostej. Den måtte jeg bare købe med hjem.

Tre postejer testes

Jeg vil ikke påstå, at jeg havde det med den leverpostej, som jeg havde det med julegaverne som barn. Når dét er så sagt, indrømmer jeg gerne, at jeg så frem til at teste den. Det nemmeste ville være at gå til den derhjemme med det samme, men som vandrenørd ved jeg, at grej og tøj skal stå sin prøve i virkelighedens verden, nemlig på tur.

Sidst i marts tog jeg på tur til den sydsvenske vildmark. For at have noget at forholde den nye røde Faaborg leverpostej, der indeholder 20 % bacon, tog jeg en af de blå med, og jeg supplerede dem med et let alternativ, nemlig en bønnepostej af mærket Levevis.

Torsdag, 10 april 2014 15:56

Vandretur på Skåneleden Nord-Syd

Skrevet af
(3 votes)

En 4-dages vinter vandretur på Nord-Syd ledens (Skåneleden) nordligste del.

Download GPX filen og gå selv ruten, klik her..

Efter at have færdiggjort hele Ås-Ås leden i efteråret, ville jeg nu starte med en god bid af Nord-Syd leden. Nord-Syd leden er som Ås-Ås leden en del af Skåneleden. Jeg havde håbet på lidt sne til turen, ikke mindst fordi det letter vandforsyningen, da de fleste vandposter er lukket om vinteren. Turen blev ikke ligefrem vinterlig, tværtimod, så var det året hidtil varmeste dag med 17 graders varme. Selvom den nordlige del virker populær, så mødte jeg ikke andre vandrere på turen, faktisk var der noget mennesketomt, og kun et par gange mødte jeg andre mennesker på selve ruten.

skaaneleden-nord-syd-vandretur-01

Tirsdag, 01 april 2014 17:04

4 Dages Letvægt på Bohusleden

Skrevet af
(1 Vote)

Pakkeliste til letvægtstur

Listen er vedhæftet som jpeg fil, og kan downloades nedenunder denne tekst.

Item Name Category desc qty weight unit
Hyperlite Mountain Gear Windrider 3400 Pack Vandtæt i Cuben fiber. 55 Liter med net lommer uden på  1 890 grams
Inov8 Terrocs 330 Shoes Lette og lave, god føling med underlag 1 859 grams
Klymit Cush Pude Sleep God til sove og siddepude 1 93 grams
Exped Airmat Basic UL Mat Sleep Sommerunderlag, pustes nemt op 1 337 grams
GoLite Ultralite 1 season dun Quilt long Sleep Kan bruges ned til omkring 4-5 grader 1 666 grams
Defeet Blaze Socks clothing Til sove og aften brug 1 86 grams
Buff Merino clothing Never leave home without it 1 56 grams
Buffalo Curbar Windshirt clothing Til vind, kan også bruges som eneste lag 1 282 grams
Berghaus Mount Asgard Goretex Pro Smock clothing Foretrækker tre lag, suveræn hætte 1 306 grams
Defeet Wooleators Socks clothing Tynde, lette og tørrer hurtigt 1 52 grams
ULA Rain Wrap clothing Dækker af for de dele man ikke ønsker våde 1 86 grams
Golite Yunnan Hiking Shorts clothing Til at g i 1 168 grams
Dirty Girl Gaiters clothing Holder ral og skidt ude af skoene 1 44 grams
Golite Visor Cap clothing Skygger og du kan stadig komme af med varmen 1 44 grams
Aclima Lightwool Short Sleeves clothing Basis lag 1 146 grams
Defeet Dura Gloves clothing Måske en kold og regnfuld dag 1 67 grams
Montane Featherlite Pants clothing Hvis det regner eller blæser 1 126 grams
Chocolate Fish Merino Beanie clothing Aften og sovebrug 1 34 grams
Aclima Lightwool Boxers clothing Sidder godt og stramt 1 65 grams
Montbell UL Light Down Jacket clothing Aftenbrug 1 181 grams
Synthetic Towel  clothing Vask af mig og andet 1 72 grams
Aclima Lightwool Long Pants clothing Til at sove i eller en kold aften 1 166 grams
Victorinox Small Knife (Scissors) cooking Kniv og saks 1 24 grams
Trail Designs 12-10 sprit Stove cooking Til Calderaen 1 16 grams
Ti Long Spoon cooking Uundværlig kan også være en ekstra pløk 1 16 grams
Trail Designs Inferno Tibetan 750  cooking Reserve eller ren hygge 1 32 grams
Trail Designs Caldera ULC Cone Tibetan 750 cooking Bedste sprit køkken system jeg kender 1 24 grams
SteriPen Adventurer Opti cooking Til tvivlsomt vand 1 104 grams
Evernew 600 ml Bottle  cooking Til brug under bevægelse 1 27 grams
Tibetan 750ml Ti Pot cooking Gryde og kop i et 1 116 grams
Nalgene 250ml sprit flaske cooking Brændstof beholder 1 37 grams
Evernew 2000ml foldbar plastflaske cooking Aftenbrug eller hvis der skal bæres mere vand 1 41 grams
Bic Lighter cooking Optænding 1 22 grams
Food 1 Day food Muesli, Tortillaer, Energibar, Chokolade, Nødder, Frysetørret og andet 4 750 grams
Tarptent Moment DW Mesh shelter Nemt at slå op, god plads, to apsis 1 1002 grams
Canon G16 Powershot tools Tager fabelagtige billeder 1 354 grams
The StickPic tools Kamera holder til vandrestav 1 12 grams
Joby Gorilla Pod tools Kamera stativ 1 166 grams
Rep + FØHJ Kit tools Diverse 1 184 grams
Brunton Pulse tools Kan give en gang juice til telefon eller ipod 1 58 grams
Numa Rider solbriller tools Forhåbentlig masser af sol 1 25 grams
Pacerpoles Carbon Set tools Bedste vandrestave! 1 540 grams
Ipod tools Musik til asfalt 1 40 grams
Extra Battery Smartphone  tools Giver sig selv 1 32 grams
Samsung SII Smartphone tools Kontakt til omverden og backup navigation 1 120 grams
Garmin Fenix tools Navigation hvis nødvendigt 1 83 grams
Kindle E-Reader tools Til rejsen og om aftenen 1 234 grams
Hyperlite Cuben Stuff Sack tools Sovepose og tøj 2 10 grams
Petzl Tikka Head Lamp tools Aftenbrug og læsning 1 82 grams

Rygsæk 5122 g        
Båret på kroppen 3115 g        
Mad  3000 g        
Total vægt 11237 g        

Kan også findes her.

Fredag, 28 marts 2014 09:44

Fælles vandretur i Jotunheimen Featured

Skrevet af
(3 votes)

Vandretur i Jotunheim

Mon der i grunden er nogen her på sitet, som tidligere har skrevet en artikel om en gruppetur på fjeldet? Her følger i hvert fald beretningen om en sådan. Turen var en hyttetur og foregik i Jotunheimen. Den fandt sted i perioden 19.-27. juli 2006. Jeg var arrangør og turleder. Forhåbentlig kan oplysningerne anvendes af nogle.

Vi var 11, inkl. mig selv. Vi kendte stort set ikke hinanden i forvejen. Lidt telefon- og mailkorrespondancer om turen samt for nogles vedkommende en træningsweekend ved Silkeborg i april (med sigte på den her beskrevne tur).

Blog dit hjerte ud på Outsite

Opret en blog! Hvad har du på dit friluftshjerte? Del det med alle!

frilifts-og-outdoor-blog

Vandreruter samt kanoture og kajakture, shelters og hytter samt skove med fri teltning

Vandreruter

Anmeldelser og test af grej til friluftslivet

test-af-outdoor-udstyr-og-grej-til-vandring-beklaedning-til-vandreturen  test-af-grej-til-vandretur 
 Se anmeldelser af grej, udstyr og beklædning til outdoor  Opret test eller anmeldelse af udstyr, grej eller beklædning

Søg på siden og i forum

Translate this site

Danish Arabic Dutch English Finnish French German Icelandic Norwegian Polish Portuguese Russian Spanish Swedish